Postępowanie z narzędziami chirurgicznymi w strefie brudnej sterylizatorni
Dlatego też centralna sterylizatornia szpitala jest jednym ze strategicznych punktów – miejscem, w którym przeprowadza się kompleksowe opracowanie instrumentów chirurgicznych, sprzętu anestezjologicznego, narzędzi endoskopowych i całego pozostałego sprzętu używanego na blokach operacyjnych, salach zabiegowych i oddziałach.
Każdy, nawet najdrobniejszy zabieg operacyjny powodujący przerwanie ciągłości tkanek wymaga użycia wysterylizowanych narzędzi, opatrunków i innego sterylnego sprzętu medycznego. Jałowość używanych w postępowaniu z pacjentem narzędzi i innych materiałów jest niezwykle ważna dla jego zdrowia i życia.
Dlatego też centralna sterylizatornia szpitala jest jednym ze strategicznych punktów – miejscem, w którym przeprowadza się kompleksowe opracowanie instrumentów chirurgicznych, sprzętu anestezjologicznego, narzędzi endoskopowych i całego pozostałego sprzętu używanego na blokach operacyjnych, salach zabiegowych i oddziałach. To kompleksowe opracowanie to technologiczny ciąg następujących po sobie działań, takich jak mycie, dezynfekcja, konserwacja, odpowiednie składanie i pakowanie, na samym procesie sterylizacji kończąc. Ponadto trzeba pamiętać o tym, że wysterylizowany materiał musi być jeszcze właściwie przechowywany i transportowany ze sterylizatorni do miejsc jego użycia. Wszystko to wymaga odpowiednio zaprojektowanej sterylizatorni i zatrudnienia potrzebnej liczby wykwalifikowanego personelu.
Technologia opracowywania sprzętu medycznego jest ściśle związana z wymaganiami, według których powinna być zaprojektowana nowoczesna centralna sterylizatornia w szpitalu. Wymagania te zostały określone w załączniku nr 1, pkt. XI (Centralna Sterylizatornia – Szpital) i załączniku nr 3 (Sterylizatornia – Szpital jednodniowy) Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą (Dz.U. z 2012 r., poz. 739).
Organizacja centralnej sterylizatorni
Centralna sterylizatornia powinna być zorganizowana w obrębie obiektu udzielającego świadczeń zdrowotnych, w którym całkowite dobowe zapotrzebowanie na wyroby sterylne wynosi powyżej 60 jednostek wsadu w ciągu doby. Centralną sterylizatornię stanowi wyodrębniony zespół pomieszczeń wyposażonych w urządzenia do mycia, dezynfekcji i sterylizacji sprzętu medycznego i obejmuje: strefę wyrobów skażonych zwaną strefą brudną, strefę wyrobów czystych zwaną strefą czystą, strefę wyrobów sterylnych zwaną strefą sterylną oraz inne pomieszczenia, jak pomieszczenie ekspedycji wyrobów sterylnych, śluzy dla pracowników, pomieszczenia higieniczno-sanitarne, socjalne, magazynowe i porządkowe. W centralnej sterylizatorni musi być powietrze odpowiedniej czystości, co uzyskuje się poprzez zapewnienie właściwego kierunku jego przepływu od strefy sterylnej (nadciśnienie) do strefy brudnej (podciśnienie). W celu zapewnienia ciągłości pracy sterylizatorni zalecane jest posiadanie dostępu do awaryjnych źródeł pary wodnej i sprężonego powietrza.
Czytaj także: Sterylizacja wyrobów medycznych – aktualne wytyczne