No show to marnowanie zasobów, jakimi są czas i potencjał lekarzy - dlaszpitali.pl dlaszpitali.plNo show to marnowanie zasobów, jakimi są czas i potencjał lekarzy - dlaszpitali.pl
Reklama

No show to marnowanie zasobów, jakimi są czas i potencjał lekarzy

OPM_1_24_rozmowa_z_Tomaszem_Lewandowskim_oraz_Magdalena_M_Borgus_FOT_1
Od lewej: Magdalena M. Borgus, Tomasz Lewandowski; Źródło: kliniki.pl

Rozmowa z Tomaszem Lewandowskim, dyrektorem marketingu i komunikacji korporacyjnej w Centrum Medycznym CMP, oraz Magdaleną M. Borgus, ekspertką ds. PR w Centrum Medycznym CMP.

Małgorzata Ullmann: Za nami dwie edycje kampanii #Odwoluje #Nieblokuje. Z roku na rok jej zasięg mocno się zwiększa, co pokazała choćby inaugurująca ją konferencja.

Tomasz Lewandowski: Tak, to prawda. Zasięg kampanii jest coraz większy. Podczas wrześniowej konferencji inaugurującej jej 2. edycję głos zabrało niemal 30 ekspertów, którzy debatowali o tym, jak dzięki wspólnym działaniom i zaangażowaniu możemy zatrzymać licznik nieodwołanych wizyt. Wśród uczestników byli zarówno przedstawiciele największych prywatnych sieci medycznych w Polsce, pracownicy przychodni odpowiedzialni m.in. za bezpośrednią obsługę pacjentów, dyrektorzy szpitali, reprezentanci jednostek naukowych, takich jak WUM, a także reprezentanci decydentów w postaci Narodowego Funduszu Zdrowia. Kluczowe dla nas było jednak przede wszystkim uczestnictwo zaangażowanych w kampanię organizacji pacjenckich, jak i samych pacjentów, którzy opowiadali o swoich doświadczeniach, jeśli chodzi o odwoływanie lekarskich wizyt. Nasza kampania podnosi problem, z którym borykają się absolutnie wszyscy interesariusze rynku zdrowia w Polsce.

Jakie są najważniejsze wnioski wynikające z debaty?

T.L.: Streszczając je w jednym zdaniu: jest lepiej, ale wciąż nie jest dobrze. Widzimy już bezpośrednie efekty 1. edycji kampanii u wszystkich zaangażowanych podmiotów i we wszystkich placówkach, które wzięły w niej udział. Odsetek nieodwołanych wizyt zmniejszył się w nich przynajmniej o kilka procent. Rekordowe wyniki osiągnęło tu Centrum Medyczne „Żelazna”, gdzie od momentu rozpoczęcia kampanii liczba nieodwołanych wizyt zmniejszyła się aż o jedną trzecią.

Magdalena M. Borgus: Przed nami jednak wciąż ogrom wyzwań. Na polu edukacyjnym chcemy możliwie szeroko uświadamiać pacjentom, jak ważne jest ich odpowiedzialne podejście do tego tematu – w końcu taka nieodwołana wizyta blokuje możliwość skorzystania z niej innemu pacjentowi. Z kolei na odcinku administracyjno-technologicznym chcemy proponować i wprowadzać rozwiązania ułatwiające zarządzanie wizytami, ich potwierdzanie, anulowanie i przekazywanie kolejnym oczekującym. W tym obszarze w polskim systemie ochrony zdrowia do zrobienia jest jeszcze bardzo dużo.

W ramach kampanii została opracowana Karta Dobrych Praktyk dla Pacjentów. Co zawiera?

T.L.: W ramach kampanii powstały dwa osobne dokumenty: pierwszy to Karta Dobrych Praktyk dla Placówek Medycznych, podpisana na finiszu pierwszej edycji kampanii. Z kolei wspomniana przez Panią Karta Dobrych Praktyk dla Pacjentów została przyjęta jesienią 2023 r. Oba te dokumenty są drogowskazami na drodze ku lepszemu „gospodarowaniu” tym deficytowym zasobem, jakim są wizyty lekarskie oraz czas i wiedza specjalistów. Zebraliśmy w nich rekomendacje i wskazówki dotyczące tego, po co, jak i kiedy odwołać wizytę, a także, jak zachęcać do tego pacjentów. Odwołanie wizyty nie zawsze jest przecież łatwe, tym bardziej warto doceniać te osoby, które sumiennie wypełniają ten obowiązek.

Które ze skutków nieodwołanych wizyt są najbardziej dotkliwe w kontekście całego systemu ochrony zdrowia?

T.L.: Nieodwoływane wizyty pogłębiają problemy, z którymi od lat mierzy się system opieki zdrowotnej w Polsce. To nie tylko marnowanie zasobów finansowych, choć jest ono dotkliwe i liczone w setkach milionów złotych rocznie. Tzw. no show to przede wszystkim marnowanie zasobów, jakimi są czas i potencjał lekarzy. Biorąc pod uwagę, jak duże mamy w Polsce niedobory specjalistów, jak długi jest czas oczekiwania na konsultację, każda zmarnowana wizyta po prostu pogłębia ten problem, by nie powiedzieć wprost – kryzys.

Czy polscy pacjenci są świadomi, jak ogromne znaczenie ma wcześniejsza rezygnacja z wizyty oraz jakie konsekwencje niesie za sobą jej nieodwołanie?

M.B.: Staramy się, by świadomość pacjentów rosła. Jako ciekawostkę przytoczę tu wyniki ankiety, którą przeprowadziliśmy wśród pacjentów Centrum Medycznego CMP jeszcze przed startem pierwszej edycji. Zapytaliśmy w niej, ile ich zdaniem jest rocznie takich nieodwołanych wizyt w Polsce. Niemal połowa ankietowanych (46 proc.) oszacowała, że jest ich ok. 10 tys. Tymczasem wg szacunków Ministerstwa Zdrowia, które już na tamten moment znaliśmy, takich wizyt jest rocznie przynajmniej 17 milionów! Ta rozbieżność była porażająca. Od tamtego czasu dużo udało nam się osiągnąć, a grupa pacjentów, którzy znają realne statystyki systematycznie rośnie, co pokazują badania zrealizowane w tym roku wspólnie z Fundacją MY Pacjenci. To z kolei przekłada się na spadek liczby nieodwołanych wizyt.

Czytaj też: Organizatorzy podsumowują II edycję kampanii #ODWOLUJE #NIEBLOKUJE

Komentarze

Reklama

Sklep

OPM – Ogólnopolski Przegląd Medyczny nr 2/2024

OPM – Ogólnopolski Przegląd Medyczny nr 2/2024

46,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Szpital XXI wieku – rozwiązania projektowe i infrastrukturalne

Szpital XXI wieku – rozwiązania projektowe i infrastrukturalne

150,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Szpital XXI wieku – aparatura medyczna i wyposażenie

Szpital XXI wieku – aparatura medyczna i wyposażenie

126,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
OPM KATALOG ROCZNY 2024 – Poradnik Inżyniera Klinicznego

OPM KATALOG ROCZNY 2024 – Poradnik Inżyniera Klinicznego

52,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.