Resort zdrowia pracuje nad zmianami w standardach kształcenia lekarzy
Zdaniem wiceministra zdrowia Piotra Brombera jakość kształcenia na uczelniach medycznych nie musi stać w sprzeczności z liczbą kształconych lekarzy i specjalistów medycyny. Standardy kształcenia są czymś nadrzędnym w pilnowaniu jakości kształcenia – dodał.
Odpowiedzialny w resorcie zdrowia za nadzór nad uczelniami medycznymi wiceminister Piotr Bromber wziął udział w konferencji „Nowoczesna edukacja medyczna odpowiedzią na potrzeby zdrowotne społeczeństwa”, zorganizowanej na Uniwersytecie Medycznym we Wrocławiu przez Konferencję Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM).
Zdaniem Brombera jakość kształcenia na uczelniach medycznych nie musi stać w sprzeczności z liczbą kształconych lekarzy i specjalistów medycyny.
– Standardy kształcenia są i dla nas czymś oczywistym czymś nadrzędnym w pilnowaniu jakości kształcenia – powiedział Bromber. Podkreślił, że resort podjął działania, by zmienić standardy kształcenia. Wymienił projekt rozporządzenia, zmieniającego standardy kształcenia na kierunku lekarskim i lekarsko-dentystycznym.
Dodał, że resort zamierza zmienić te standardy na pielęgniarstwie i położnictwie. Powołano też zespół ds. ewaluacji standardów fizjoterapii, zmieniane są standardy w medycynie laboratoryjnej, farmacji i w ratownictwie medycznym.
– Powinniśmy całościowo patrzeć na kwestie kształcenia w zawodach medycznych. I co ważne: nie robimy tego zza biurka, nie robią tego dyrektorzy departamentów w Ministerstwie Zdrowia czy edukacji, ale robimy to interdyscyplinarnie. Powołaliśmy zespół w przypadku zmian standardów na kierunku lekarskim, lekarsko-dentystycznym. (…) Do tego zespołu zaprosiliśmy przedstawicieli KRAUM, studentów, samorządów po to, by jak najszerzej spojrzeć na kwestie związane z kształceniem – powiedział Bromber.
Podkreślił, że obok dwóch zespołów poświęconych obu kierunkom studiów powołano w jego ocenie szczególnie ważny trzeci zespół, poświęcony komunikacji.
– Właśnie po to, by podkreślić, wyartykułować tę istotę komunikacji w procesie kształcenia. I nie tylko komunikacji lekarz-pacjent, ale również komunikacji pomiędzy zawodami medycznymi – mówił wiceminister.
Jego zdaniem najważniejszą zmianą, jaką resort proponuje w kształceniu i w zmianach standardów jest przede wszystkim kwestia ustalenia listy umiejętności.
Czytaj też: Czy reforma opieki psychiatrycznej się powiedzie? Eksperci komentują