Konieczne jest zwiększanie zakresu kompetencji zawodowych pielęgniarek i położnych

Pandemia udowodniła, że w trosce o bezpieczeństwo pacjentów konieczne jest zwiększanie zakresu kompetencji zawodowych pielęgniarek i położnych. Specjalistyczne kursy dla tej grupy zawodowej to szansa na przygotowanie do nowej rzeczywistości, jaką stworzyła pandemia – takie są wnioski ze spotkania pielęgniarek w Zielonej Górze.
To już szóste spotkanie w ramach projektu realizowanego przez Naczelną Izbę Pielęgniarek i Położnych „Wsparcie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych” dofinansowanego z Funduszy Europejskich.
– Projekt ma odpowiedzieć na to, co wydarzyło się w czasie pandemii, czyli wyposażyć pielęgniarki i położne w nowe umiejętności i utrwalić wiedzę, którą zdobyliśmy w czasie pandemii, a zarazem przygotować na takie sytuacje w przyszłości. Bo pamiętajmy, że COVID jako choroba się nie skończył i nie skończyły się także jego powikłania. A my – jako największa grupa zawodowa, musimy dać naszym pacjentom profesjonalną wiedzę, umiejętności i poczucie bezpieczeństwa – mówił 20 kwietnia podczas konferencji w Zielonej Górze Sebastian Irzykowski, wiceprezes NRPiP.
Projekt jest realizowany w 45 okręgach, wykonawcami są regionalne Izby. Do końca 2023 roku przeszkolonych ma zostać 35 tys. osób z całej Polski.
– Realizujemy 16 form kształcenia, z czego 10 jest nowych i wzbogaconych o treści covidowe. W drugim etapie dodatkowo wyposażamy naszych uczestników w tablety jako narzędzie edukacji. Zawierają one 17 podręczników i materiały edukacyjne dedykowane uczestnikom naszego projektu – dodaje Irzykowski.
W bezpłatnych kursach może wziąć udział każda pielęgniarka i położna, niezależnie od formy zatrudnienia.
– Cieszymy się, że koleżanki i koledzy chcą brać w nich udział i bardzo ich do tego zachęcamy, panie które dotychczas z nich skorzystały są bardzo zadowolone – mówiła przewodnicząca ORPiP w Gorzowie Wielkopolskim Marta Powchowicz.
W zielonogórskiej izbie do końca ubiegłego roku zrealizowano 4 kursy specjalistyczne: EKG, Wywiad i badanie fizykalne, RKO dla dorosłych i RKO noworodka.
– W drugim etapie chcemy zorganizować 9 kursów specjalistycznych, weźmie w nich udział 416 pielęgniarek i położnych. Staramy się o jak najbardziej wykwalifikowaną kadrę do prowadzenia tych kursów, wykłady są na bardzo wysokim poziomie, a atmosfera, jaką stwarzamy w izbie, bardzo przyjazna. Myślę, że tak będzie do końca tego projektu, dlatego gorąco polecamy udział w kursach – zachęcała przewodnicząca ORPiP w Zielonej Górze Elżbieta Baliszewska.
Dobrze udokumentowane badania naukowe, w których uczestniczyło także polskie środowisko pielęgniarskie, wykazują, że poziom kształcenia pielęgniarek ma wpływ na wskaźniki śmiertelności pacjentów w szpitalach w Europie oraz na ich zadowolenie z opieki, a pielęgniarek z pracy. Uczestnicy konferencji nie mieli wątpliwości, że ta świadomość – w aspekcie inwestowania w nowe kwalifikacje – powinna towarzyszyć nie tylko samym pielęgniarkom, ale przede wszystkim osobom zarządzającym. System kształcenia podyplomowego i wsparcie w miejscu pracy to elementy, które wyznaczają drogę do mistrzostwa zawodowego, ułatwiają bycie ekspertem w swojej dziedzinie.
Dofinansowanie i mentoring
Obecna na spotkaniu Ewa Majsterek z Departamentu Pielęgniarek i Położnych MZ odczytała list od podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia, który nie mógł być obecny w Zielonej Górze.
Piotr Bromber zapewniał w nim, że trwają prace nad zmianą standardów kształcenia przeddyplomowego, które „ukierunkowane zostały na upraktycznienie kształcenia i dostosowanie do aktualnych potrzeb rynku pracy”. Są one właśnie procedowane w Ministerstwie Edukacji i Nauki.
W kontekście kształcenia przeddyplomowego zaplanowano system zachęt do podejmowania i kontynuowania kształcenia w zawodzie pielęgniarki i położnej: dla studentów Kierunku Pielęgniarstwo i Położnictwo przewidziane są stypendia i bezzwrotne dofinansowanie kształcenia studentów oraz mentoring w trakcie praktyk studenckich. Dla absolwentów tych kierunków, w celu ułatwienia podjęcia pracy w tych zawodach, planowane są działania pilotażowe polegające na zapewnieniu w pierwszej pracy opieki mentora, tj. osoby wprowadzającej w nowe obowiązki zawodowe.
Czytaj też: Farmaceuci apelują do MZ: Nie potrzebujemy kolejnych rewolucji