Raport Rzecznika Praw Pacjenta
Wnioski
W dużej mierze nie są zaskakujące, dotyczą bowiem najbardziej dokuczliwych i rozpoznanych bolączek systemu. Są jednak pewne wyjątki od tej reguły, zadające kłam niektórym forsowanym publicznie opiniom polityków o absolutnej niechęci społeczeństwa do wprowadzenia niektórych elementów komercjalizacji sposobu udzielania świadczeń. Poniżej wypisano najważniejsze powody interwencji.
- Po pierwsze, co jednak nie dziwi, interweniujący skarżą się na kolejki jako jeden z największych problemów ograniczających dostępność do świadczeń zdrowotnych. Jeżeli zwrócimy uwagę na ostatni raport WHC Health at a Glance Report za 2018 rok wskazujący, że w Polsce w ciągu ostatnich 9 lat czas oczekiwania na wizytę u specjalisty praktycznie się podwoił (z 2 do 4 miesięcy), zobaczymy, że składane skargi oddają w dużej mierze rzeczywisty stan funkcjonowania systemu. Przykładowo, w Czechach oficjalny czas oczekiwania na wizytę u lekarza pierwszego kontaktu od momentu zapisu wynosi 35 minut, chirurga − 45 minut itp. Jest to zatem, zdaniem Rzecznika, kolejna wskazówka dla zarządzających, gdzie powinny być kierowane dodatkowe pieniądze przeznaczane na ochronę zdrowia.
- Po drugie, opieka psychiatryczna, w tym skierowana do dzieci. Stan opieki psychiatrycznej jest w Polsce fatalny, zupełnie nieadekwatny do rosnących szybko potrzeb. Wskazuje na to również cytowana wyżej liczba zgłaszanych skarg. Tempo życia powodujące wzrost ryzyka różnego rodzaju uzależnień, sprawia, że Rzecznik postuluje wprowadzenie nowych systemowych rozwiązań w tej dziedzinie.
- Po trzecie, opieka nad osobami w&nbs...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić subskrypcję?
Otrzymasz dostęp do:- wszystkich merytorycznych publikacji z zakresu nowoczesnych technologii medycznych i zarządzania jednostkami ochrony zdrowia,
- materiałów wideo z wystąpieniami cenionych ekspertów z branży,
- wywiadów z uznanymi praktykami i ekspertami,
- materiałów szkoleniowych z konferencji organizowanych przez "OPM" i dlaSzpitali.pl,
- wydań aktualnych i archiwalnych numerów "OPM" w wersji online