Raport Rzecznika Praw Pacjenta
Opieka szpitalna i funkcjonowanie SOR-ów
To największy obszar niezadowolenia pacjentów znajdujący swój wyraz w liczbie składanych skarg i próśb o interwencję. Ponad 17% z nich dotyczyło działalności SOR-ów, 14% − oddziałów ortopedycznych, 9% dotyczyło chirurgii, neurologii i oddziałów chorób wewnętrznych, czyli wszystkich tych, na które najczęściej trafia statystyczny pacjent. Zgłaszane uwagi również nie powinny budzić szczególnego zdziwienia, bowiem dotyczyły przede wszystkim:
- standardów świadczeń i warunków leczenia (niezadowalające warunki bytowe i sanitarne, jakość wyżywienia i obsługi personelu itp.),
- zbyt długiego czasu oczekiwania na udzielenie świadczenia (¾ interwencji dotyczących funkcjonowania SOR-ów odnosiło się do tego problemu), przyjęcie do szpitala, kwalifikacji do leczenia,
- uzależnienia przyjęcia do szpitala od uprzedniego wykonania diagnostyki przez pacjenta,
- niewłaściwego zachowania personelu (np. braku zachowania warunków intymności przy wykonywaniu niektórych zabiegów),
- żądania posiadania przez pacjentów leków i materiałów medycznych dla zaopatrzenia występujących u nich chorób współistniejących.
W przypadku oddziałów SOR, oprócz wspomnianego już czasu oczekiwania na świadczenie, zgłoszenia najczęściej dotyczyły: odmowy kwalifikacji do leczenia w warunkach szpitalnych, odmowy przyznania świadczeń towarzyszących, najczęściej w postaci transportu medycznego, trudności z uzyskaniem np. zwolnienia lekarskiego. W tym samym raporcie można jednak znaleźć informację, że prawie 60% pacjentów szukających pomocy w SOR-ach przychodzi tam pieszo. W większości przypadków ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić subskrypcję?
Otrzymasz dostęp do:- wszystkich merytorycznych publikacji z zakresu nowoczesnych technologii medycznych i zarządzania jednostkami ochrony zdrowia,
- materiałów wideo z wystąpieniami cenionych ekspertów z branży,
- wywiadów z uznanymi praktykami i ekspertami,
- materiałów szkoleniowych z konferencji organizowanych przez "OPM" i dlaSzpitali.pl,
- wydań aktualnych i archiwalnych numerów "OPM" w wersji online