Marketing w medycynie
Miejsce marketingu w zmieniającej się rzeczywistości
Opisane powyżej zmiany w organizacji ochrony zdrowia niewątpliwie będą wymuszać zmianę w podejściu do strategii w dziedzinie działań marketingowych. Wzmocnienie pozycji POZ, wpływ POZ na AOS, wzmocnienie pozycji podmiotów publicznych, a przede wszystkim zmiana sposobu finansowania to istotne czynniki wymuszające zmianę strategii marketingowej. Możemy spodziewać się, że na rynku świadczeń konkurujących ze sobą podmiotów będzie mniej z uwagi na budżetowy system rozliczeń płatnika z podmiotami publicznymi. Prawdopodobnie skurczy się ilość środków finansowych przeznaczonych na konkursy dla podmiotów niepublicznych. Dlatego konkurencja będzie większa i bardziej zaciekła. Posiadanie kontraktu z płatnikiem nadal będzie magnesem dla oferentów i pacjentów. Trudno bowiem przypuszczać, że z dnia na dzień przybędzie nam pacjentów komercyjnych. Niepewność dotycząca zdobycia kontraktu z pewnością przełoży się na niepewność bytu jednostek niepublicznych.
Prowadzenie przychodni lub gabinetu, a tym bardziej większego podmiotu, to nie jest – jak kiedyś – wynajęcie byle jakiego po- mieszczenia i zarzucenie słuchawek na szyję. Duże nakłady są konieczne. W większości są to środki uzyskane z kredytów, które teraz trzeba będzie spłacać. Decyzja o rozpoczęciu działalności leczniczej to decyzja na lata. Nie można się przebranżowić w związku z niekorzystną sytuacją na rynku spowodowaną wprowadzeniem nowych przepisów. Nie można wszystkiego sprzedać, spłacić kredyty i zająć się czymś innym. Należy także pamiętać, że świadczenia z zakresu wielu deficytowych specjalności są udzielane przez podmioty niepubliczne, które uzupełniły doskonale lukę na rynku podmiotów publicznych. Dotyczy to szczególnie okulistyki, kardiologii, ortopedii.
Wzmocnienie POZ ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić subskrypcję?
Otrzymasz dostęp do:- wszystkich merytorycznych publikacji z zakresu nowoczesnych technologii medycznych i zarządzania jednostkami ochrony zdrowia,
- materiałów wideo z wystąpieniami cenionych ekspertów z branży,
- wywiadów z uznanymi praktykami i ekspertami,
- materiałów szkoleniowych z konferencji organizowanych przez "OPM" i dlaSzpitali.pl,
- wydań aktualnych i archiwalnych numerów "OPM" w wersji online