Jak stan epidemii wymusił zmianę procedur, standardów i instrukcji w szpitalach. Zderzenie wytycznych epidemicznych z przepisami higieny pracy

Działania podstawowe, których zgodnie z obowiązującymi od wielu lat przepisami oczekuje się od zarządzających placówkami ochrony zdrowia, prowadzone właściwie, aktualizowane adekwatnie do istniejących warunków, w tym prawnych, odpowiadają wymogom związanym z przeciwdziałaniem epidemii koronawirusa.
Pierwszy okres epidemii, z powodu braku jednoznacznych procedur działania i nikłej wiedzy na temat rozprzestrzeniającego się wirusa, spowodował, w szczególności w szpitalach, chaos organizacyjny. Szpitale nie mogły wstrzymać zupełnie działalności, a te przekształcone w całości lub w części w „covidowe” w bardzo krótkim czasie musiały dostosować się do pracy w warunkach wysokiego zagrożenia epidemicznego. Sukcesu ich przetrwania i tego, że udźwignęły w zdecydowanej większości pracę w ekstraordynaryjnych warunkach szukać należy w zaangażowaniu wszystkich grup pracowniczych, które automatycznie stały się częścią systemu przeciwdziałania epidemii. To również zasługa kadry kierowniczej, która musiała podołać trudnemu zadaniu modyfikacji organizacji jednostek, w tym przy wykorzystaniu istniejących lub zupełnie nowych przepisów prawa, zwłaszcza z zakresu bezpieczeństwa sanitarnego i bezpieczeństwa środowiska pracy.
Epidemia z wieloma niewiadomymi
Bezpieczne warunki pracy i działania placówki medycznej są wypadkową wielu skomplikowanych i pracochłonnych procesów organizacyjnych. Epidemia zaburzyła i zmieniała funkcjonowanie wszystkich jednostek ochrony zdrowia, zwłaszcza szpitali i to nie tylko tych zakaźnych czy jednoimiennych, powołanych specjalnie do zabezpieczania pacjentów z ciężkim przebiegiem COVID-19. System organizacyjny szpitalnictwa wskazał brak centralnych standardów koordynacyjnych w stanach podwyższonego zagrożenia epidemicznego, system rejestracji i monitorowania [...]