Kryzys wywołany pandemią COVID-19 wymaga sprawnego.. - dlaszpitali.pl dlaszpitali.plKryzys wywołany pandemią COVID-19 wymaga sprawnego.. - dlaszpitali.pl
Reklama

Zarządzanie pracownikami ochrony zdrowia w sytuacji kryzysu

opm-zarzadzanie-pracownikami-ochrony-zdrowia-kryzys-wywolany-pandemia
fot. iStock

Kryzys wywołany pandemią COVID-19 wymaga od pracodawców wielu zmian w kontekście organizacji czasu pracy, szczególnie placówek medycznych i szpitali. Zwłaszcza gdy część pracowników choruje lub jest objęta kwarantanną, a nakład pracy gwałtownie wzrasta w krótkim czasie.

Aktualna sytuacja wymaga wiele również od tych grup zawodowych branży medycznej, w których pracownicy muszą pozostawać do dyspozycji pracodawcy w określonych terminach, ponieważ mogą zostać wezwani do pracy w każdej chwili. To poświęcenie i zaangażowanie pracowników służby zdrowia jest godne pochwały. Niemniej ważne jest to, by wszyscy pracownicy pozostawali zdrowi będąc w stanie zachować pełną gotowość do pracy przez długi czas. Jak jednak zapewnić, żeby wszyscy pozostali zdrowi i sprawni tak długo, jak to możliwe, równocześnie nie będąc przepracowanymi? Poniżej przedstawiamy 7 wskazówek, aby to umożliwić.

Pozostając do dyspozycji – jeśli pracodawca uzna to za konieczne – możesz zostać wezwany w każdej chwili do świadczenia pracy. W czasach kryzysu w kluczowych branżach, takich jak służba zdrowia, wielu z tych pracowników jest wręcz wymaganych. Pracownik musi być gotowy nie tylko na pracę przez określoną liczbę godzin, ale również o każdej porze dnia lub nocy. Dlatego bardzo ważne jest, aby czas odpoczynku mógł być wykorzystany tak efektywnie, jak to możliwe.

Wskazówka 1 – Pozostawanie do dyspozycji przez maksymalnie dwie noce z rzędu

Zalecamy, by pracownicy byli wysyłani do pozostawania do dyspozycji w zespołach, na jedną bądź maksymalnie dwie noce z rzędu. W ten sposób zespoły rotują zachowując względną równowagę między czasem pracy, a czasem odpoczynku.

Wskazówka 2 – Ustal priorytet pracy

Zalecamy koncentrowanie zdrowych pracowników na niezbędnej pracy, która nie może czekać. Oczywiście w przypadku pracowników, którzy zostali wezwani do pracy w nocy, zalecamy, aby nie powierzać im ruchomej pracy. Warto również upewnić się, że pracownicy odpoczywają w ciągu dnia, aby byli efektywni podczas kolejnej przypisanej im dyspozycji.

Wskazówka 3 – Tymczasowe wieczorne zmiany

Jeśli oczekuje się, że pracownicy będą wykonywać nadprogramowe obowiązki podczas pozostawania do dyspozycji w nocy, dobrze jest, aby tymczasowo wprowadzić dodatkową wieczorną zmianę. Dzięki temu zmiana, która przychodzi na nocną dyspozycję będzie mogła wykonywać swoją pracę w najlepszej formie. Dodatkowa wieczorna zmiana odciąży w tym czasie resztę pracowników.

Wskazówka 4 – Rozmieszczenie personelu z innych działów

Sprawdź, czy możesz wysłać na pozostawanie do dyspozycji również pracowników z innych działów (w tym biura, personelu, itp.). W ten sposób zmniejszysz częstotliwość dyspozycji dla stałego zespołu, dzięki czemu pracownicy będą również bardziej dostępni podczas swojego podstawowego grafiku czy podczas zmian wymagających specjalistów.

Wskazówka 5 – Transfer informacji

Zalecamy zapewnienie odpowiedniego transferu informacji pod koniec nocy, tak aby pracownicy przed upływem czasu, w którym pozostają do dyspozycji pracodawcy, zostali poinformowani o tym, że nie będą potrzebni. Dzięki temu pracownicy nie będą niepokojeni w ciągu dnia i będą mogli spokojnie odpoczywać.

Wskazówka 6 – Dyspozycja weekendowa

Jeśli pracownicy zostali wyznaczeni do dyspozycji przez cały weekend to może być trudno zachować ich odpowiedni odpoczynek – szczególnie kiedy muszą pozostawać pod telefonem. Zalecamy podzielenie weekendowej dyspozycyjności na cztery 12-godzinne zmiany, w których dwóch pracowników będzie na zmiany przejmowało dyspozycję.

Wskazówka 7 – Zminimalizuj kontakt fizyczny

Podczas kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 główna rada brzmi: „Zostań w domu, chyba, że…”. Radzimy postępować zgodnie z tą radą również w sprawie wysyłania pracowników do dyspozycji, a zatem pozostawania również pod telefonem w domu. Upewnij się, że masz jak najmniej kontaktu fizycznego ze współpracownikami lub klientami.

Hubert Kowalski

Źródło: mat. prasowe

Czytaj także: Koronawirus: wytyczne dla zarządzających placówką medyczną

Komentarze

Sklep

OPM – Ogólnopolski Przegląd Medyczny nr 2/2024

OPM – Ogólnopolski Przegląd Medyczny nr 2/2024

46,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Szpital XXI wieku – rozwiązania projektowe i infrastrukturalne

Szpital XXI wieku – rozwiązania projektowe i infrastrukturalne

150,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Szpital XXI wieku – aparatura medyczna i wyposażenie

Szpital XXI wieku – aparatura medyczna i wyposażenie

126,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
OPM KATALOG ROCZNY 2024 – Poradnik Inżyniera Klinicznego

OPM KATALOG ROCZNY 2024 – Poradnik Inżyniera Klinicznego

52,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.