Zarządzanie czasem w szpitalach - wizja przyszłości - Strona 2 z 2 - dlaszpitali.pl dlaszpitali.plZarządzanie czasem w szpitalach - wizja przyszłości - Strona 2 z 2 - dlaszpitali.pl
Reklama

Wizja przyszłości zarządzania czasem w systemie opieki zdrowotnej

Fundamenty inteligentnej architektury czasu

Uwzględniając powyższe założenia wyjściowe, główne elementy składowe szpitala przyszłości są następujące:

Wszystko skupia się wokół doświadczenia pacjenta

Emocje i doświadczenie są kluczowymi czynnikami w projektowaniu szpitala, przyczyniając się do jego sukcesu. Jak już wyjaśniono: wszystko musi się skupiać wokół doświadczenia pacjenta. W związku z powyższym opracowanie procesów bardziej przyjaznych człowiekowi i optymalnych czasowo jest elementem niezbędnym do zaprojektowania takiego szpitala. Zainteresowanie, zaufanie i poczucie humoru to ważne aspekty tej nowej koncepcji.

Przywrócenie wymiaru ludzkiego

W tym miejscu zastanowimy się nad pierwszymi 10 minutami procesu hospitalizacji pacjenta. W tej kwestii weźmiemy przykład z Walta Disneya. Wiedział on, że mamy tylko 10 minut, aby przyciągnąć publiczność. W takim właśnie tempie ludzie podejmują decyzje. To wyjaśnia, dlaczego tak wiele pieniędzy i kreatywności poświęca się tym kilku pierwszym minutom w parkach rozrywki, filmach i przedstawieniach. Przyjrzyjmy się teraz bliżej kilku pierwszym minutom wizyty w szpitalu niezwiązanej z nagłym wypadkiem, patrząc z tej właśnie perspektywy. Wszystko zaczyna się od rejestracji: nie jest to zbyt podnoszące na duchu doświadczenie, co w dużej mierze jest potęgowane przez niepewność pacjenta co do wydarzeń, które nastąpią później i które wiele osób odbiera jako uciążliwe. Gdybyśmy byli w stanie udoskonalić te pierwsze 10 minut w szpitalu, miałoby to bardzo dobry efekt.

Wyobraź sobie, że w ustalonym dniu możesz zarejestrować się o dowolnej porze w ciągu 24 godzin. W pierwszym dniu po przyjęciu do szpitala nie będziesz poddawany żadnym badaniom czy zabiegom. W ciągu pierwszych 24 godzin kładziemy nacisk na przyzwyczajenie się i poznanie otoczenia oraz zapoznanie się z personelem, aby poczuć się swobodnie. Dopiero wtedy można aktywnie rozpocząć proces leczenia. Oczywiście pozytywne doświadczenie pacjenta również przyczynia się do szybkiego powrotu do zdrowia. Czas „stracony” pierwszego dnia zostanie wkrótce nadrobiony.

Praca zgodna z zapotrzebowaniem i wydajna

Nowoczesny szpital będzie kierował się głównie potrzebami pacjentów, w ramach podejścia opartego na zapotrzebowaniu. Indywidualne umawianie wizyt pacjentów powinno być zastąpione zintegrowanym planowaniem ze skoordynowanym harmonogramem wizyt. Aby to osiągnąć, pacjenci powinni mieć możliwość planowania wizyt w szpitalu w znacznie większym zakresie niż ma to miejsce obecnie. Powiązane zabiegi/badania byłyby wtedy „automatycznie” grupowane.

Powszechne stosowanie e-zdrowia

Szpital działający według założeń time intelligent hospital będzie wolny od ograniczeń czasowych i częściowo od tych związanych z miejscem. W przyszłości szpitale będą oferować pewne usługi poza szpitalem. Oprócz zmniejszenia kosztów, daje to również pacjentom możliwość pozostania jak najdłużej w znanym sobie otoczeniu. Jest to istotne dla dobrego samopoczucia i procesu dochodzenia do zdrowia.

Ostatnie doświadczenia pokazują, że wiele można zrobić w domu, korzystając z teleinformatyki lub domowych urządzeń monitorujących. Monitorowanie niewydolności serca i opieka domowa dla osób z chorobami nieuleczalnymi to tylko dwa z wielu przykładów. Eksperci są zgodni, że e-zdrowie zasługuje na znacznie więcej uwagi. Obecne wysiłki w tej dziedzinie są nadal zbyt rozproszone.

Odejście od kultury pracy od 9.00 do 17.00

Stworzenie nowoczesnego szpitala oznacza również odejście od tradycyjnej kultury pracy od 9.00 do 17.00. Pacjenci mogą więc odwiedzać lekarza lub być przyjmowani do szpitala w godzinach wieczornych lub w weekendy. Ta zmiana kultury znacznie zwiększy efektywność szpitali, ponieważ dostępne zasoby będą optymalnie wykorzystane. Może to również skrócić, a nawet całkowicie wyeliminować listy oczekujących. Krótsze listy oczekujących są bardzo ważnym argumentem przemawiającym za time intelligent hospital.

Optymalne planowanie logistyczne

Listy oczekujących można zmniejszyć poprzez optymalizację wydajności. Można to osiągnąć poprzez udoskonalenie poziomu zatrudnienia, lepsze zdefiniowanie i redystrybucję zadań oraz ustalenie priorytetów (zarządzanie czasem dla personelu medycznego). Obecnie zawód lekarza specjalisty jest jednym z najbardziej dostępnych zawodów. To musi się zmienić.

Problemem jest również czas oczekiwania na wizytę w przychodniach. Może to być źródłem frustracji. Badania wykazały, że klienci opieki zdrowotnej zakładają, że są skazani na oczekiwanie, ponieważ pracownicy medyczni nie traktują ich poważnie lub nie liczą się z nimi. Przekłada się to często również na poczucie braku zainteresowania ze strony lekarza.

Bardziej efektywni pracownicy

Oprócz zwiększenia wydajności należy również zwiększyć produktywność. Dobre zarządzanie czasem może się do tego przyczynić. W tym celu należy również zwiększyć entuzjazm pracowników szpitala. Entuzjazm to pozytywne nastawienie do pracy, które charakteryzuje się siłami witalnymi, poświęceniem i zaangażowaniem. Entuzjastyczni pracownicy osiągają optymalne wyniki i często są nawet o 20% bardziej wydajni niż pracownicy nieentuzjastyczni. Jest to równowartość jednego dnia w tygodniu więcej dla każdego pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze godzin. Dzięki zwiększonej wydajności lekarze mogą poświęcić więcej czasu swoim pacjentom, co zmniejsza ich obciążenie pracą i zwiększa satysfakcję z pracy.

Do zwiększenia entuzjazmu pracowników przyczynia się również dobra równowaga między życiem zawodowym a prywatnym. W szpitalu równowaga ta powinna być osiągana częściowo dzięki powszechnemu wdrożeniu samodzielnego ustalania harmonogramu. W skrócie oznacza to, że pracownicy medyczni mają znacznie więcej do powiedzenia na temat swoich harmonogramów pracy, co pozwala im na uwzględnianie w zarządzaniu czasem swojego zegara biologicznego i własnego rytmu społecznego.

Podsumowanie

W tym artykule wyjaśniliśmy, że wiele współczesnych szpitali ma niski współczynnik time intelligent. Konsekwencje są wielorakie i bardzo negatywne, w szczególności podczas pandemii koronawirusa. Wielu pracowników służby zdrowia prowadzi wstrząsającą i wyczerpującą walkę na pierwszej linii frontu, wykazując się motywacją w walce z wirusem. To nie powinien być jednak jedyny powód zmian. W szpitalach zachodzi wiele przekształceń, które bardziej niż kiedykolwiek wymagają odpowiedniego i inteligentnego zarządzania czasem. Wspomnieliśmy o zwiększonych kosztach ogólnych w opiece zdrowotnej, bardziej indywidualnym podejściu skoncentrowanym na pacjencie oraz interakcji z coraz bardziej złożoną technologią. Jest to powód, dla którego w tym artykule opowiedzieliśmy się za zwiększeniem współczynnika inteligencji czasowej szpitala. Potrzebna jest tylko odwaga, aby stworzyć nową architekturę czasu. Korzyści są na tyle duże, że nie warto ich ignorować.

Dr inż. Ben Jansen
Dyrektor generalny Déhora Consultancy Group

Komentarze

Sklep

OPM – Ogólnopolski Przegląd Medyczny nr 2/2024

OPM – Ogólnopolski Przegląd Medyczny nr 2/2024

46,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Szpital XXI wieku – rozwiązania projektowe i infrastrukturalne

Szpital XXI wieku – rozwiązania projektowe i infrastrukturalne

150,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Szpital XXI wieku – aparatura medyczna i wyposażenie

Szpital XXI wieku – aparatura medyczna i wyposażenie

126,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
OPM KATALOG ROCZNY 2024 – Poradnik Inżyniera Klinicznego

OPM KATALOG ROCZNY 2024 – Poradnik Inżyniera Klinicznego

52,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.