Dziecięcy szpital przyszłości – wyniki raportu

Fundacja K.I.D.S. właśnie zaprezentowała raport “Dziecięcy Szpital Przyszłości”, który nakreśla wizję transformacji placówek Ochrony Zdrowia.
Blisko 2000 godzin dogłębnej analizy i badań pozwoliło 27 ekspertom Fundacji nie tylko postawić diagnozę, identyfikując wyzwania współczesnych szpitali, ale także zaproponować ponad 100 innowacyjnych rozwiązań, które zmieniają szpitalną rzeczywistość na bardziej przyjazną – zarówno pacjentom, jak i lekarzom. Raport powstał przy współpracy z Centrum Zdrowia Dziecka oraz Influture.Institute, a do dyskusji na temat transformacji przyłączyli się Rzecznik Praw Pacjenta oraz IPPEZ, którzy objęli nad publikacją patronat honorowy.
Szpital przyszłości, czyli jaki? Megatrendy
Raport prezentuje drogę pacjenta od momentu diagnozy do powrotu do domu. By stworzyć kompleksowy obraz systemu zdrowotnego eksperci K.I.D.S. zbadali różne perspektywy: dziecka, rodzica, ale także personelu medycznego i szpitalnej administracji. Na podstawie pogłębionych wywiadów stworzono definicję “szpitala przyszłości”. Według K.I.D.S. taka organizacja przede wszystkim stawia pacjenta i jego doświadczenia w centrum, utrzymuje z nim stały kontakt, stawia na współpracę personelu medycznego z rodzicami i pacjentami, inwestuje w kulturę organizacyjną i dba o pracowników, a także wdraża zmiany w przestrzeni i procesach, zbliżając je do idei „smart hospital”. Szpital Przyszłości to inkubator innowacji, który łączy różne dziedziny – także te pozamedyczne. Diagnoza K.I.D.S. idealnie wpisuje się w zidentyfikowane przez infuture.institute megatrendy, które zespół Hatalskiej nazwał tytułami piosenek z popularnych bajek dla dzieci.
Ścieżka pacjenta w szpitalu przyszłości
Przed wizytą
Stres związany z hospitalizacją rozpoczyna się jeszcze przed wizytą w szpitalu. Jak się przygotować do wizyty? Czy mam wszystkie potrzebne rzeczy i dokumenty? Co czeka nas na miejscu? To tylko niektóre z pytań, które trapią rodziców małych pacjentów. W idealnym świecie system opieki zdrowotnej zadba merytorycznie i psychologicznie o obie strony: zapewniając rodzicom i pacjentom wygodny dostęp do informacji oraz przygotowując lekarzy do pracy z rodziną dotkniętą chorobą dziecka. Dlatego w szpitalu przyszłości poleca zaufane źródła takie jak About Kids Health, gdzie znajdują się kluczowe wskazówki dla rodziców.
Poradnia
Szpital przyszłości wspiera pacjenta już w momencie przybycia do placówki. Rodzice, używając smartfona mogą łatwo sprawdzić wolne miejsca parkingowe przy szpitalu lub skorzystać ze zintegrowanego systemu komunikacji z dalszych parkingów – zaadaptowanego np. z terminali lotniczych. Poczekalnia w szpitalu przyszłości będzie dostosowana do pacjentów w różnym wieku. Znajdzie się tam miejsce, np. z interaktywnymi ścianami i grami wykorzystującymi rozszerzoną bądź wirtualną rzeczywistość. Pozwolą one dzieciom pobyć przez chwilę w „innym świecie” i zapomnieć o bólu i powodach obecności w poradni czy szpitalu.
Uproszczenie i zdigitalizowanie procesu rejestracji, który pacjent będzie mógł zacząć już w domu za pomocą aplikacji, znacznie skróci wizytę w poradni i odciąży pracowników administracji. Personel medyczny natomiast, dzięki elektronicznej dokumentacji medycznej i wsparciu robotów, zyska cenny czas na rozmowę z pacjentem i badania. Takie obowiązki jak organizacja danych, dostarczanie pościeli, monitorowanie zapasów leków czy przeliczania tabletek przejmie sztuczna inteligencja.
Zintegrowane systemy IT, odczuwalnie poprawiają poziom opieki i komfort pracy. Co więcej – możliwe są znaczne oszczędności, które pozwalają na obsługę większej liczby pacjentów. Children’s Bellevue Clinic and Surgery Center w Seattle monitoruje np. efektywność wykorzystania sal operacyjnych.
W nowoczesnych szpitalach pacjenci i ich opiekunowie nie gubią się na korytarzach i bez problemu trafiają do odpowiedniego gabinetu czy sali. W Centrum Zdrowia Dziecka już został wdrożony system znaków i infografik umieszczonych na podłogach „Metro” ze stacjami przypisanymi do oddziałów. W przyszłości po szpitalach prowadzić będzie aplikacja z nawigacją GPS, a w kluczowych punktach komunikacyjnych znajdą się interaktywne mapy, stosowane dziś w centrach handlowych.
Czytaj także: Rozmowa z prof. Alicją Chybicką o polskiej onkohematologii dziecięcej
Komentarze
Strefa wiedzy
686 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 16 kategorii tematycznych



