Sterylizacja wyrobów medycznych – aktualne wytyczne
Z Rozporządzenia MZ
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą (Dz.U. Nr 112, poz. 654, z późn. zm.) zawiera wskazania i wymogi, jakim powinna odpowiadać m.in. centralna sterylizatornia (2). Akt prawny określa dla pomieszczeń centralnej sterylizatorni podział na trzy strefy:
- skażoną,
- czystą,
- sterylną.
Zapisy Rozporządzenia nie dopuszczają wyznaczenia stałych
stanowisk pracy w pomieszczeniach sterylizacji
niskotemperaturowej z użyciem czynnika sterylizującego, jakim
jest tlenek etylenu. Rozporządzenie nakłada obowiązek instalowania
w tych pomieszczeniach czujników/detektorów tlenku etylenu.
Ustawodawca zamieścił również zapis:
„2. W zależności od przyjętych rozwiązań materiały
sterylne mogą być dostarczane bądź ze sterylizatorni
zlokalizowanej poza zaopatrywanym szpitalem, posiadającej system
zarządzania jakością (ISO lub GMP) i gwarantującej wykonanie
wyrobu sterylnego, bądź z centralnej sterylizatorni
zorganizowanej w ramach zaopatrywanego szpitala” (2).
Określa on wymagania, jakie musi spełniać jednostka zewnętrzna, która będ...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić subskrypcję?
Otrzymasz dostęp do:- wszystkich merytorycznych publikacji z zakresu nowoczesnych technologii medycznych i zarządzania jednostkami ochrony zdrowia,
- materiałów wideo z wystąpieniami cenionych ekspertów z branży,
- wywiadów z uznanymi praktykami i ekspertami,
- materiałów szkoleniowych z konferencji organizowanych przez "OPM" i dlaSzpitali.pl,
- wydań aktualnych i archiwalnych numerów "OPM" w wersji online