Konflikt w placówce medycznej - dlaszpitali.pl dlaszpitali.plKonflikt w placówce medycznej - dlaszpitali.pl

Konflikt w placówce medycznej

opm-dlaszpitali-konflikt-w-placówce-medycznej
fot. iStock

Klinika medyczna podobnie jak inne przedsiębiorstwa zatrudniające zasoby ludzkie, narażona jest na pojawienie się konfliktów w zespole/ pomiędzy personelem. Jest to naturalna sytuacja związana z prosperowaniem zespołu, która wymaga dużo uważności ze strony managera. Ale zacznijmy od początku.

Czym jest właściwie konflikt?

Jest to sytuacja, w której dwie lub więcej osób mają sprzeczne interesy, cele, wartości lub potrzeby. Mówiąc o konflikcie należy rozróżnić wartościowy, produktywny, prowadzący do zmian konflikt, od destruktywnej relacji, która ma wpływ na funkcjonowanie całej placówki medycznej.

Pozytywna strona konfliktu związana jest z rozwojem przedsiębiorstwa, z potrzebą wprowadzenia zmian w organizacji pracy, w komunikacji czy np. w wykorzystywanych narzędziach cyfrowych. Członkowie zespołu mogą dyskutować, negocjować nowe pomysły i podejścia. Ważną rolę pełni tutaj manager, którego zadaniem jest monitorowanie konfliktu. W razie jego eskalacji podejmuje działania, które mają konflikt rozwiązać.

Największym zagrożeniem związanym z pojawieniem się konfliktu jest zniszczenie zbudowanej wcześniej relacji pomiędzy pracownikami czy przeniesienie konfliktu na cały zespół.

Taki destruktywny konflikt może prowadzić do zaburzenia harmonii zespołu, spadku morale, motywacji do pracy. To w konsekwencji może mieć wpływ na jakość świadczonych usług. Konflikt powoduje utratę zaufania w zespole oraz spadek zaangażowania do pracy. 

Manager, który zauważa, że pracownicy samodzielnie nie potrafią poradzić sobie z rozwiązaniem konfliktu powinien niezwłocznie wprowadzić działania prowadzające do jego rozwiązania.

Konsekwencją pojawiających się niejasności w zespole jest spadek jakości obsługi pacjenta – zarówno tej administracyjnej, jak i medycznej. To właśnie pacjenci odczuwają nieporozumienia jako pierwsi. To na nich kumulują się negatywne emocje skłóconych pracowników.

Pacjent przychodzący do placówki, często jest zestresowany, chory, słaby, dlatego profesjonalna obsługa, atmosfera zaufania, bezpieczeństwa i empatii ma ogromne znaczenie.

Jeżeli spotyka się z nerwową atmosferą, brakiem zaangażowania, nieprzyjemnym nastawieniem, może na przyszłość rozważyć rezygnację z usług tej kliniki.

Wynikiem konfliktów w zespole medycznym są także pojawiające się błędy, które wynikają z braku komunikacji i współpracy. Jeżeli błędy dotyczą kwestii administracyjnych są do rozwiązania, większym problemem są zaniedbania, błędy medyczne, które związane są ze znacznie poważniejszymi konsekwencjami.

Jakie mogą być źródła i przyczyny konfliktów w placówce medycznej?

Przyczyny konfliktu w zespole placówki medycznej wynikają często z różnych stylów komunikacji, innych priorytetów, wartości, ambicji oraz różnic osobowościowych.Konflikty związane z komunikacją: Błędy w komunikacji między różnymi członkami personelu medycznego mogą prowadzić do nieporozumień, frustracji i konfliktów

Konflikty personalne: Konflikty personalne, takie jak niezgodności charakterów, zazdrość albo niezdolność do współpracy, mogą prowadzić do napięć i dysfunkcji w placówce medycznej.

Konflikty związane z różnicami w stylach pracy i wartościach: Różnice w stylach pracy, wartościach i preferencjach mogą prowadzić do konfliktów między pracownikami o różnych profilach zawodowych.

Konflikty między lekarzami a pielęgniarkami: Czasami może wystąpić różnica w ocenie roli i kompetencji pomiędzy lekarzami a pielęgniarkami, co może prowadzić do napięć i konfliktów.

Konflikty związane z harmonogramem pracy: Z powodu wymogów dotyczących pacjentów i trudności w planowaniu grafików, mogą pojawić się konflikty dotyczące godzin pracy i rozkładu dyżurów.

Konflikty związane z hierarchią: Poradnie zdrowia mają zazwyczaj hierarchiczne struktury, co może prowadzić do konfliktów związanych z różnicami we władzy i autorytecie między różnymi grupami zawodowymi.

Konflikty dotyczące hierarchii: Mogą wyniknąć różnice w poziomach doświadczenia i stopniu kwalifikacji między lekarzami, co może prowadzić do sporów związanych z podziałem obowiązków i odpowiedzialności.

Konflikty dotyczące podziału zadań i odpowiedzialności: Często może dochodzić do nieporozumień dotyczących tego, kto powinien być odpowiedzialny za wykonanie określonych zadań i obowiązków

Konflikty związane z niedostateczną współpracą: Brak współpracy lub nieodpowiednie działania między różnymi członkami personelu medycznego.

Konflikty dotyczące sposobu leczenia: Lekarze mogą mieć różne opinie na temat optymalnej metody leczenia, co może prowadzić do napięć i sporów dotyczących planu terapeutycznego.

Konflikt związany z danymi i informacjami: brak pełnej informacji, dezinformacja, przekręcanie faktów.

Czytaj też: Jak skutecznie zarządzać szpitalnym oddziałem ratunkowym

Komentarze

Sklep

OPM – Ogólnopolski Przegląd Medyczny nr 3/2024

OPM – Ogólnopolski Przegląd Medyczny nr 3/2024

46,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Szpital XXI wieku – rozwiązania projektowe i infrastrukturalne

Szpital XXI wieku – rozwiązania projektowe i infrastrukturalne

150,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Szpital XXI wieku – aparatura medyczna i wyposażenie

Szpital XXI wieku – aparatura medyczna i wyposażenie

126,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
OPM KATALOG ROCZNY 2024 – Poradnik Inżyniera Klinicznego

OPM KATALOG ROCZNY 2024 – Poradnik Inżyniera Klinicznego

52,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.