UDSK w Białymstoku: nowa przestrzeń w technologii modułowej - dlaszpitali.pl dlaszpitali.plUDSK w Białymstoku: nowa przestrzeń w technologii modułowej - dlaszpitali.pl

Wyszukaj w serwisie

Reklama

UDSK w Białymstoku: nowa przestrzeń dydaktyczna w technologii modułowej

opm-dlaszpitali-w-białymstoku
fot. mat. prasowe

W nadbudowie bloku E Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego powstały nowocześnie wyposażone sale dydaktyczne dla studentów Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. W ostatnich latach liczba studentów UMB wzrosła z 2 do aż 6 tys. Potrzeba zorganizowania nowych miejsc do dydaktyki była więc ogromna. W poniedziałek 12 maja władze uczelni i szpitala opowiedziały mediom o idei stworzenia przestrzeni, niezwykle innowacyjnej technologii, dzięki której nadbudowa powstała w błyskawicznym tempie i bez zatrzymywania pracy szpitala, oraz o udziale samych studentów w projektowaniu wnętrz.

Nowa infrastruktura dydaktyczna UMB to pięć sal seminaryjnych, które mogą pomieścić łącznie 180 studentów, w tym największa – na 60 osób – z możliwością podziału na dwie mniejsze. Dodatkowo szatnia, sanitariaty oraz strefa relaksu zaplanowana przez studentów – z wygodnymi sofami i pufami. Inwestycja to ponad 600 m² powierzchni, z czego ok. 550 m² to powierzchnia użytkowa.

Bardzo cieszymy się, że wykonaliśmy kolejny krok w celu poprawy jakości kształcenia, która niesłychanie mocno leży nam na sercu. Nowe sale seminaryjne, nowe możliwości audiowizualne – to wszystko służy jednemu celowi: jak najlepszemu wykształceniu przyszłych lekarzy, czego beneficjentami będą w przyszłości pacjencimówi prof. Marcin Moniuszko, rektor Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.

Prof. Moniuszko podziękował wszystkim osobom zaangażowanym w realizację przedsięwzięcia. Rozpoczęło się ono jeszcze w trakcie kadencji poprzedniego rektora UMB, prof. Adama Krętowskiego, obecnie prorektora ds. medycyny cyfrowej i badań klinicznych.

W ciągu ostatnich 20 lat liczba naszych studentów wzrosła trzykrotnie. Istniejące budynki nie są z gumy, nie dało się już wygospodarować nowych sal dydaktycznych, nawet w obrębie szpitali. Skoro nie było wolnej przestrzeni, postanowiliśmy ją stworzyć – poprzez nadbudowę. I to się udałowspomina początki projektu prof. Adam Krętowski.

Nowatorska technologia i błyskawiczna realizacja

Nadbudowę zrealizowano w nowatorskiej technologii modułowej – pierwszej tego typu w regionie.

Obiekt składa się z 14 modułów, kontenerów. Każdy waży 23 tony w samej konstrukcji. Całość waży natomiast 400 ton. Wykonaliśmy też prace wzmacniające istniejącą konstrukcję szpitala w podpiwniczeniu i w ziemi, też metodami bardzo nowatorskimi. Wykorzystano technologię stosowaną w przemyśle lotniczym w Stanach Zjednoczonych. Mieliśmy to szczęście, że trafiliśmy na odpowiedniego wykonawcę, który za punkt honoru postawił sobie, żeby zrealizować to jak należy [firmę Climatic – przyp. red.] – opowiada dr inż. arch. Jerzy Tokajuk, zastępca kanclerza UMB ds. technicznych.

Kanclerz wspominał też trudy przedsięwzięcia. To montowanie modułów nocą, rozstawianie i demontaż ogromnego dźwigu oraz fakt, że roboty musiały być prowadzone w sposób, który miał nie ingerować w pracę szpitala.

Finansowanie inwestycji

Program inwestycji zakładał realizację w latach 2023-2025. Jej całkowity koszt wraz z wyposażeniem to ponad 12,5 mln zł. W tym 11 mln 870 tys. zł to środki z Ministerstwa Zdrowia (Działalność dydaktyczna i badawcza w ramach dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji i zakupów inwestycyjnych innych jednostek sektora finansów publicznych. Umowę z resortem zdrowia zawarto 3 lipca 2023 r.). Prawie 700 tys. zł stanowiły środki własne uczelni.

Odciążenie klinik i oddziałów szpitalnych

Z punktu widzenia dyrektor Uniwersyteckiego Dziecięcego Szpitala Klinicznego w Białymstoku prof. Anny Wasilewskiej nowe sale pozwolą nie tylko na poprawę warunków nauki, ale także na odciążenie klinik i oddziałów szpitalnych.

Oddziały są bardzo obciążone. Obłożenie sięga 90-100%, ale dzięki nowym salom dydaktycznym seminaria odbywają się już poza oddziałami. To poprawia komfort pacjentów, a studentom daje przestrzeń do nauki teoretycznej i praktycznejpodkreśla prof. Wasilewska.

Sale dydaktyczne wyposażono we wszystkie narzędzia niezbędne do pracy i nauki – sprzęt komputerowy, projektory, meble, ale także fantomy (w tym nowoczesny fantom dziecka wraz z oprzyrządowaniem) czy mikroskopy w sali laboratoryjnej oraz sprzęt do nauki rehabilitacji.

Co to oznacza dla studentów?

Te elementy pozwolą na ćwiczenia w warunkach, nazwijmy to, symulowanych, które jednocześnie później będą mogły zostać przetworzone na warunki kliniczne, dosłownie piętro niżej. To jest ta niesamowita wartość dodanazaznacza prof. Adrian Chabowski, prorektor ds. kształcenia UMB.

Nowe przestrzenie powstały również z myślą o studentach – ich realnych potrzebach i oczekiwaniach.

To nie jest tylko infrastruktura. To miejsce współtworzone z naszymi studentami – samorząd studentów wskazywał kolory, wyposażenie. Chcieliśmy, żeby to była ich przestrzeńdodaje prof. Chabowski.

Nic więc dziwnego, że nową infrastrukturę pozytywnie przyjęli sami studenci.

W takiej atmosferze aż chce się uczyćmówi Stanisław Barczyk, student IV roku kierunku lekarskiego na UMB.

Źródło: informacja prasowa

Czytaj także: USK w Opolu przejdzie termomodernizację za 66 mln zł

Komentarze

Strefa wiedzy

664 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 16 kategorii tematycznych

Reklama
Poznaj nasze serwisy