Podnoszenie jakości usług zdrowotnych dzięki personalizacji leczenia
Ostatnie dwa lata to szereg ewolucji w różnych obszarach, jednak to przed pracownikami szpitali, przychodni i innych placówek medycznych zostało postawione największe wyzwanie. Musieli oni sprawnie dostosować się do nowej rzeczywistości, w której konieczne stało się nie tylko zachowanie ciągłości dotychczasowych działań, ale również odpowiadanie na stale zmieniającą się sytuację epidemiologiczną.
W następstwie tych wydarzeń i konieczności wdrożenia zmian, liderzy z sektora ochrony zdrowia przykładają teraz znacznie większą wagę do inwestycji technologicznych związanych z tworzeniem lub ulepszaniem systemów do archiwizacji cyfrowej dokumentacji medycznej. Pocieszający jest jednak fakt, że aż 2/3 (66%) ankietowanych umieszcza takie rozwiązania na pierwszych miejscach listy inwestycji, co wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Philips „Przemodelowanie opieki zdrowotnej. Nowe priorytety na miarę nowej rzeczywistości”.
Niestety znaczna mniejszość przedstawicieli ochrony zdrowia posiada odpowiednie zaplecze technologiczne, które wspierałoby proces badania opinii chorych. Zaledwie 37% liderów z tego sektora deklaruje, że ich placówka została wyposażona w rozwiązania niezbędne do pełnego wykorzystania danych osobowych i medycznych (jak wynika z raportu „Future Health Index”).
Poprawa jakości usług zdrowotnych dzięki weryfikacji danych od pacjentów
Jednak poza systemami, główną rolę w poprawie jakości usług zdrowotnych odgrywają lekarze, cały personel medyczny, a także sami pacjenci. Priorytetowe i równe traktowanie jest kluczowe z perspektywy dalszego rozwoju tego sektora, a słuchanie opinii staje się najcenniejszą informacją, która może wesprzeć prawidłowe ukierunkowanie zmian. Zapewnienie odpowiednich zasobów i łatwy dostęp do opieki zdrowotnej pomoże zwiększyć satysfakcję pacjentów, pracowników oraz osób postronnych. Pozwoli to także zwiększyć wydajność, efektywność i sprawiedliwość całego systemu. Należy zwrócić uwagę, że to właśnie dane, które są pozyskiwane od każdej osoby, korzystającej z usług placówek medycznych, odgrywają znaczącą rolę w podnoszeniu jakości świadczeń zdrowotnych. Przy odpowiedniej analizie i umiejętnym wykorzystaniu możliwe stanie się wprowadzanie usprawnień, bez generowania dodatkowych kosztów. Warto zauważyć, że weryfikacja informacji od pacjentów pozwala personalizować ich doświadczenia – w tym przypadku możliwe jest precyzyjne dobranie leczenia i podejmowanie najważniejszych decyzji na podstawie pełnego spektrum informacji.
Czytaj też: Jak zadbać o komunikację między lekarzem a pacjentem?