MZ chce zmian w obszarze kształcenia podyplomowego zawodów medycznych
Projekt nowelizacji, którego zapowiedź znalazła się w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu będzie przewidywać utworzenie jednej jednostki kształcenia podyplomowego dla wszystkich medycznych grup zawodowych, w tym także dla pielęgniarek i położnych.
Chodzi o nowelizację ustawy o Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego oraz niektórych innych ustaw.
Obecnie zadania dotyczące kształcenia podyplomowego w zawodach medycznych realizowane są przez dwa podmioty. Za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego lekarzy, dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych oraz innych osób legitymujących się dyplomem ukończenia studiów wyższych, które wykonują zawody mające zastosowanie w ochronie zdrowia, odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego.
Kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych jest zaś monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych.
Resort zdrowia, który jest odpowiedzialny za przygotowanie projektu, podnosi, że odrębne funkcjonowanie dwóch jednostek zajmujących się kształceniem podyplomowym zawodów medycznych, jest problematyczne w dobie konieczności konsolidacji wszystkich zawodów medycznych oraz zapewnienia ich współpracy.
Co ma na celu projekt ustawy?
Projekt ustawy ma na celu przeniesienie zadań związanych z kształceniem podyplomowym pielęgniarek i położnych z CKPPiP do CMKP.
– Dzięki temu zostanie zapewniony równy dostęp do osiągnięć naukowych w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu, a także będzie możliwa integracja przedstawicieli wszystkich zawodów medycznych, co przyczyni się do wymiany doświadczeń między tymi zawodami, a także pozytywnie wpłynie na jakość realizowanych świadczeń zdrowotnych – uzasadnia MZ.
Ważnym elementem – jak podkreśla resort – będzie ujednolicenie procesu związanego przeprowadzeniem Państwowego Egzaminu Specjalizacyjnego dla pielęgniarek i położnych, co pozwoli na wypracowanie jednolitych kryteriów egzaminowania dla wszystkich zawodów medycznych, w tym przekazanie zadań związanych z organizacją PES do CEM.
Podniesienie jakości kształcenia
Istotą planowanych rozwiązań jest także podniesienie jakości kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych poprzez wprowadzenie akredytacji rektora CMKP na prowadzenie szkoleń specjalizacyjnych dla pielęgniarek i położnych. W przypadku pozostałych form kształcenia proponowane rozwiązania pozwolą organowi rejestrowemu (Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych) – już na etapie udzielania wpisu do rejestru podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe, weryfikować, posiadanie przez organizatora kształcenia m.in. bazy dydaktycznej do realizacji staży określonych w programie kształcenia.
Ponadto projektowana ustawa zakłada szereg zmian w Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, tak by CMKP funkcjonowała na zasadach analogicznych jak akademickie uczelnie publiczne.
Źródło: PAP Media Room, Katarzyna Lechowicz-Dyl
Czytaj też: Czy w POZ zabraknie pielęgniarek i położnych?