Kampania „Stawka to Życie. Zastawka to Życie”
„Stawka to Życie. Zastawka to Życie” to ogólnopolska kampania społeczna o charakterze informacyjnym i edukacyjnym, prowadzona przez Polskie Towarzystwo Kardiologiczne od 2015 roku w ramach europejskiej inicjatywy Valve for Life.
W pierwszych dwóch edycjach kampanii eksperci skupiali się na budowaniu świadomości społecznej i działaniach mających na celu zwiększenie dostępności do innowacyjnych metod leczenia zastawki aortalnej – ogromnego problemu związanego ze zwężeniem zastawki aortalnej, na którą cierpi ⅓ pacjentów kardiologicznych w Polsce, głównie seniorów.
Ośrodków leczących tą innowacyjną metodą jest w Polsce tylko 9. Przodującymi ośrodkami są Warszawa, Zabrze oraz Kraków. O ile zabieg TAVI do zastawki aortalnej wykonuje się głównie u osób starszych, co jest spowodowane uszkodzeniem zastawki związanym z wiekiem, o tyle w przypadku zastawki mitralnej może dojść do zwężenia i uwapnienia płatków oraz pierścienia zastawki w wyniku choroby reumatycznej, co zdarza się nawet w młodym wieku.
Coraz częściej występująca niedomykalność zastawki mitralnej może powstać z powodu uszkodzenia mięśnia lewej komory, np. w wyniku zawału serca. Stąd poważne problemy z zastawką mitralną mogą dotyczyć również osób w sile wieku. Sytuacja związana z dostępnością do zabiegu zastawki mitralnej jest nieporównywalnie gorsza od dostępności do zabiegu zastawki aortalnej. Kampania „Stawka to Życie. Zastawka to Życie” ma na celu zwrócenie uwagi na konieczność zmiany tej sytuacji w naszym kraju.
Czytaj także: Rozwój kardiologii inwazyjnej z punktu widzenia inżyniera klinicznego