Jak powszechne są e-rozwiązania w polskiej ochronie zdrowia?
Przeprowadzone przez BioStat badanie pokazuje, że ponad 60% badanych najchętniej zarejestrowałoby się na wizytę do lekarza online, choć 32% wciąż preferuje rejestrację telefoniczną.
Firma badawcza BioStat postanowiła sprawdzić jak wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o e-rozwiązania w ochronie zdrowia. W tym celu przeprowadziła badanie ankietowe wśród pacjentów, by poznać ich perspektywę. Wyniki opublikowała w raporcie: „Polak u lekarza – raport z II fali badania”.
Rozwój sieci i powszechność dostępu do Internetu sprawiają, że pacjenci oczekują wygodniejszych i szybszych metod rejestracji, jakim niewątpliwie jest sposób online.
Zebrany materiał badawczy pozwolił na wypracowanie następujących wniosków i spostrzeżeń:
- Najczęściej używanym źródłem informacji o zdrowiu pozostaje Internet oraz rozmowy z lekarzami, które to, jak pokazała II tura badania, stają się coraz bardziej popularne.
- Respondenci najczęściej udają się do lekarza specjalisty dopiero w momencie, gdy coś im dolega. Ponad połowa badanych z wizyty u specjalisty skorzystała maksymalnie trzy miesiące temu.
- Lekarzami specjalistami, u których na ostatniej wizycie była największa liczba respondentów to: stomatolog, okulista oraz dermatolog. Do najrzadziej wybieranych specjalistów należą: diabetolog, rehabilitant oraz nefrolog.
- Ponad połowa respondentów umówiła się na wizytę do lekarza, którego już wcześniej odwiedziła. W pozostałych przypadkach w znacznej mierze wybierano lekarzy specjalistów przy pomocy Internetu bądź z polecenia znajomych.
- Ponad połowa ankietowanych, na wizytę specjalistyczną udała się w ramach wizyty na NFZ.
- Ponad połowa respondentów na ostatnią wizytę zarejestrowała się przez telefon, niemal 1/4 pacjentów zarejestrowała się osobiście, przy poprzedniej wizycie.
- Porównując otrzymane wyniki z poprzednią falą badania, odnotowano spadek liczby pacjentów, którzy rejestrowali się na wizytę przez telefon z jednoczesnym wzrostem liczby ankietowanych, którzy zarejestrowali się osobiście, przy poprzedniej wizycie.
- Większość respondentów przyznaje, że najbardziej na wizytę chciałoby rejestrować się on-line.
- Niemal 2/3 respondentów nie otrzymało przypomnienia o wizycie.
Czytaj także: Wielka informatyzacja ochrony zdrowia