„Dzień dobry – tak niewiele, a zmienia tak wiele” – kampania Polskiej Federacji Szpitali
Polska Federacja Szpitali rusza z kampanią, która ma na celu zwrócenie uwagi personelu medycznego na codzienną serdeczność i uprzejmość.
Podczas pracy w ochronie zdrowia pracownicy skupiają się między innymi na precyzyjnej diagnostyce, dokładnych i efektywnych formach leczenia. Przeznaczane są ogromne sumy na robotyzację i cyfryzację. Jednocześnie zapomina się o podstawach, jakim jest zwykłe „dzień dobry”, wypowiadane przez personel medyczny do pacjentów i gości.
Pomysłodawcy kampanii podkreślają, jak ważna jest miła atmosfera w środowisku pracy. Przyjazne otoczenie poprawia naszą wydajność, wpływa na efektywność i zaangażowanie, ugruntowuje morale wśród pracowników, sprzyja nawiązywaniu głębszych relacji, wzrostowi zaufania i synergii w zespole. Jest jednym z najważniejszych czynników decydującym o małej rotacji kadr.
Pacjent jest trudnym i wymagającym „klientem”
Relacje pomiędzy pracownikami są bardzo istotne, ale w założeniach kampanii chodzi głównie o stosunek personelu medycznego do pacjenta. Jest to zwykle pacjent trudny i wymagający. Cierpiący fizycznie i psychicznie. Ogarnięty strachem, przepełniony frustracją i niepewnością. Jednocześnie pełen nadziei, że uzyska pomoc.
– W Stanach Zjednoczonych spojrzenie na kulturę obsługi klienta, którego jednym z wyrazów jest wszędobylskie „how are you doing?”, ma także miejsce w szpitalach jako standardowy element dbania o dobrostan psychiczny i samopoczucie pacjentów – podkreśla prof. Jarosław J. Fedorowski, prezes Polskiej Federacji Szpitali i pomysłodawca kampanii. – U nas poszliśmy w „mędrca szkiełko i oko”. W pędzie do perfekcji i wysokiej jakości technicznej sektora ochrony zdrowia zbyt często zapominamy o podstawowych wyrazach życzliwości i empatii.
Polska Federacja Szpitali postanowiła postawić na strategię promowania dobrych praktyk w polskich szpitalach. Kampania „Dzień dobry – tak niewiele, a zmienia tak wiele” jest tego odzwierciedleniem, a jednocześnie pierwszym krokiem do wielopłaszczyznowej poprawy jakości systemu ochrony zdrowia w Polsce. Pomysł pojawił się po 46. Światowym Kongresie Szpitali IHF w Lizbonie.
– Liczymy, że będzie to wstęp do dalszej poprawy wzajemnej życzliwości – mówi prezes Fedorowski. – Ciepłe powitanie, kontakt wzrokowy, organizacja recepcji szpitalnej, np. z wolontariuszami zatrudnionymi jedynie w celu stworzenia przyjaznej atmosfery w drzwiach placówki to tylko kilka działań, które chcielibyśmy promować. Zaangażowany, uśmiechnięty personel wita nas niemal w każdym hotelu, czy restauracji dobrej klasy. Czujemy się wówczas ważni, docenieni i usatysfakcjonowani.
Wyjątkowe korzyści z przyjaznej atmosfery
Przyjazna atmosfera niesie za sobą wiele pozytywnych aspektów. Wpływa na dobrostan psychiczny, pozwala przełamać dystans pomiędzy pacjentem a lekarzem i wprowadzić większą równowagę do ich relacji, wpływa na aktywizację pacjentów w procesie leczenia, wzmacnia efektywność terapii, może prowadzić do skrócenia okresu rekonwalescencji oraz wpływa na obraz polskiego sektora ochrony zdrowia.
Kampania serdeczności „Dzień dobry – tak niewiele, a zmienia tak wiele” Polskiej Federacji Szpitali nie będzie systemem kar i nagród, ostrych regulacji i wytycznych. Uprzejmość i empatia mają bowiem być spontaniczne i naturalne. Tylko wówczas będą działać.
Działania są już wdrażane
Tego typu działania są już wprowadzane i promowane w wielu placówkach medycznych. Jednym z nich jest Szpital Południowy w Warszawie, niedawno przyjęty do Polskiej Federacji Szpitali, gdzie „dzień dobry” i uśmiech do każdego spotykanego przez personel na terenie szpitala są standardem.
– Akcja „Dzień Dobry w Szpitalu” ma na celu tej stworzenie pozytywnej atmosfery w Warszawskim Szpitalu Południowym poprzez drobny gest, jakim jest przywitanie się z każdą osobą, na którą natrafimy w ciągu dnia – mówi Artur Krawczyk, Prezes Zarządu Szpitala Południowego w Warszawie – Czasem to proste „dzień dobry” może zniwelować trochę stresu związanego z pobytem w szpitalu bądź wizytą w Przychodni Przyszpitalnej czy też planowym zabiegiem. Niektórzy pacjenci są zaskoczeni pozytywnym podejściem personelu i reagują radością.
Mimo, że to prezes Artur Krawczyk jest inicjatorem kampanii, to widać ogromne zaangażowanie ze strony samego personelu.
Kampania została zaprezentowana 7 grudnia 2023 podczas konferencji Polskiej Federacji Szpitali.
Źródło: pfsz.org
Czytaj też: Innowacyjne technologie są najskuteczniejsze, gdy idą w parze z optymalną edukacją kadr