Trudna sytuacja świadczeniodawców domowej wentylacji mechanicznej - Strona 2 z 2 - dlaszpitali.pl dlaszpitali.plTrudna sytuacja świadczeniodawców domowej wentylacji mechanicznej - Strona 2 z 2 - dlaszpitali.pl
Reklama

Trudna sytuacja świadczeniodawców domowej wentylacji mechanicznej

Trudna sytuacja kadrowa

Pacjenci korzystający z wentylacji mechanicznej w warunkach domowych oprócz opieki lekarskiej mają do dyspozycji pomoc pielęgniarki i fizjoterapeuty. Taka kompleksowość opieki może być jednak coraz trudniejsza w świetle problemów kadrowych oraz protestów środowiska medycznego. Bieżące stawki, w oparciu o które podpisywane są kontrakty w ramach zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie, nie wzrosły od 2016 roku. Co więcej – zmalały w przypadku pacjentów tzw. nieinwazyjnych. Sytuację pogorszyła też zmiana przepisów w zakresie raportowania zdarzeń medycznych do Systemu Informacji Medycznej (SIM).

Od 1 lipca b.r. czas na raportowanie zdarzeń medycznych w opiece domowej wynosi tylko 2 dni mówi Katarzyna Baj.Biorąc pod uwagę specyfikę naszego świadczenia oraz to, że personel medyczny pracujący w ramach zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie jest zazwyczaj zatrudniony równolegle w kilku innych miejscach, 48 godzin na wypełnianie dokumentacji to zdecydowanie za mało. Dużo bardziej realne wydawałoby się wydłużenie tego czasu do 7 dni, co umożliwiłoby uzupełnianie danych choćby w weekend. Zgłosiliśmy to do Ministerstwa Zdrowia jeszcze w lipcu i do dzisiaj nie otrzymaliśmy odpowiedzi.

Brak chętnych do dialogu i brak zrozumienia powagi sytuacji

Od początku roku 2021 systematycznie wzrasta również liczba pacjentów wymagających mechanicznego wspomagania oddechu w wyniku powikłań pocovidowych. Podmioty zrzeszone w Związku przyjmują ich do opieki domowej, choć nadal nie zdołano wypracować systemowego podejścia do kwalifikacji grupy pacjentów kierowanych przez szpitale do domowej wentylacji z takimi powikłaniami. W związku z tym OZŚWM od końca 2020 roku intensywnie apeluje do Ministra Zdrowia i Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia o spotkanie lub wideokonferencję i przygotowanie rozwiązań, które pozwolą zmierzyć się z tym wyzwaniem. Niestety resort konsekwentnie milczy, a Narodowy Fundusz Zdrowia po początkowym zainteresowaniu sprawą ciągle przekłada termin ewentualnego spotkania.

Nikt nie zna skali pacjentów, którzy w najbliższym czasie będą potrzebować mechanicznego wspierania oddechu. Trudno oszacować, z czym przyjdzie się mierzyć świadczeniodawcom, ale ilekroć próbujemy wyjść naprzeciw przedstawicielom systemu ochrony zdrowia i zawczasu przygotować rozwiązania, które pozwolą uniknąć czekającej nas zapaści, tylekroć odbijamy się od ściany mówi dr Robert Suchanke, prezes zarządu Ogólnopolskiego Związku Świadczeniodawców Wentylacji Mechanicznej. Odnoszę wrażenie, że niektórzy ciągle nie mają świadomości, że pacjent z niewydolnością oddechową nie musi zajmować miejsca w szpitalu. Wysłanie go do domu niesie za sobą same korzyści. Po pierwsze jest tańsze, po drugie zmniejsza ryzyko zakażenia COVID-19, a po trzecie, może najważniejsze, umożliwia choremu powrót do zdrowia w przyjaznych mu warunkach domowych, co ma zbawienny wpływ na jego psychikę – wylicza prezes Suchanke. – Olbrzymim sukcesem naszego świadczenia jest to, że Polska ma jeden z najniższych wskaźników powtórnych hospitalizacji wśród pacjentów wentylowanych mechanicznie, co wyróżnia nas na tle innych krajów Unii Europejskiej.

Mimo tak imponujących statystyk nadal zdarzają się sytuacje, które Marcin Warzecha, sekretarz Związku przytacza jako przykład: – W jednym ze Świętokrzyskich Szpitali Tymczasowych pacjent z wyleczonym Covid-19, ale z pocovidową niewydolnością oddechową został wypisany z oddziału wyposażony w respirator. Rodzina wyraziła zgodę na opiekę w warunkach domowych i przeszła odpowiednie szkolenie w zakresie obsługi sprzętu. Jednak wicedyrektorka Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach poprosiła o potwierdzenie słuszności tej decyzji konsultantów wojewódzkich. Działania urzędniczki wzbudziły zdziwienie i zażenowanie w środowisku lekarskim, zostały również opisane w mediach. Ten przykład ewidentnie wskazuje na potrzebę szerszej edukacji o naszym świadczeniu. Trudno o racjonalne decyzje, jeżeli urzędnik nie poznał specyfiki opieki pozaszpitalnej nad pacjentem wymagającym terapii respiratorem.

Źródło: materiały prasowe

Komentarze

Sklep

OPM – Ogólnopolski Przegląd Medyczny nr 2/2024

OPM – Ogólnopolski Przegląd Medyczny nr 2/2024

46,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Szpital XXI wieku – rozwiązania projektowe i infrastrukturalne

Szpital XXI wieku – rozwiązania projektowe i infrastrukturalne

150,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Szpital XXI wieku – aparatura medyczna i wyposażenie

Szpital XXI wieku – aparatura medyczna i wyposażenie

126,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
OPM KATALOG ROCZNY 2024 – Poradnik Inżyniera Klinicznego

OPM KATALOG ROCZNY 2024 – Poradnik Inżyniera Klinicznego

52,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.