Zarządzanie zmianą w placówkach ochrony zdrowia – cz. II
Zarządzanie zmianą jako proces może być wykorzystywane w strategii organizacji do utrzymywania jej harmonii z otoczeniem rynkowym przy równoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa zasobów jednostek ochrony zdrowia oraz świadczeń zdrowotnych dostarczanych pacjentom. Zmiana niezwykle złożonego systemu może przybierać wiele różnorodnych form.
Wprowadzanie zmian w organizacjach funkcjonujących w sektorze ochrony zdrowia
Wprowadzanie zmian w organizacji oraz zarządzanie tymi zmianami utożsamiane jest niejednokrotnie z koniecznością przełamywania oporów przed czymś, co jest dla pracowników tej organizacji nowe oraz nieznane (7).
Wspomniany opór wobec zmian wyrażany jest poprzez określony stan psychiczny pracowników organizacji, charakteryzujący się podejmowaniem przez tych pracowników działań utrudniających lub uniemożliwiających wprowadzenie i/lub utrzymanie zmiany, czyli przejawianiem przez nich czynnego oporu wobec zmiany. Może on również przejawiać się poprzez powstrzymywanie się pracowników od działań, które ukierunkowane są na powodzenie wdrożenia określonej zmiany, szczególnie w sytuacji, gdy zmiana zależy od samych pracowników. W opisanej sytuacji pracownicy przejawiają bierny opór wobec zmiany (7). Jak wskazuje praktyka, nawet najmniejsza zmiana t...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić subskrypcję?
Otrzymasz dostęp do:- wszystkich merytorycznych publikacji z zakresu nowoczesnych technologii medycznych i zarządzania jednostkami ochrony zdrowia,
- materiałów wideo z wystąpieniami cenionych ekspertów z branży,
- wywiadów z uznanymi praktykami i ekspertami,
- materiałów szkoleniowych z konferencji organizowanych przez "OPM" i dlaSzpitali.pl,
- wydań aktualnych i archiwalnych numerów "OPM" w wersji online