Symulacja medyczna w Polsce – stan aktualny i perspektywy rozwoju
Symulacja medyczna w Polsce
Mimo że symulacja do polskiej edukacji medycznej trafiła wiele lat temu dzięki pasjonatom z różnych dziedzin medycyny próbującym wprowadzać nowości również i na naszym rodzimym polu, to jednak aż do niedawna działania te nie miały wystarczającej skali, by mieć realny wpływ na jakość kształcenia kadr medycznych w skali kraju. Podwaliny pod znaczną jakościową i ilościową zmianę w tym zakresie zostały położone w latach 2010-2012, gdy w trakcie rozmów i negocjacji pomiędzy stroną rządową oraz przedstawicielami środowisk akademickich doszło do zwrócenia uwagi na konieczność rozwoju tej dziedziny edukacji. W 2012 roku wprowadzono nowe regulacje odnośnie do efektów kształcenia na kierunkach: lekarskim, lekarsko-dentystycznym, pielęgniarstwie i położnictwie, dając możliwość modyfikacji programów studiów poszczególnym uczelniom, wymuszając wprowadzanie większej liczby praktycznych metod kształcenia oraz przemieszczając znaczną część efektów kształcenia typowo przypisanych do stażu podyplomowego na okres studiów medycznych. W tym okresie zakładano również likwidację stażu podyplomowego. We współpracy z uczelniami medycznymi w latach 2013-2015 opracowywano założenia dla perspektywy finansowej 2014-2020, które później stały się podstawą do opracowywania konkursów na poprawę jakości kształcenia kadr medycznych. Następnie opracowano ogólne założenia systemu centrów symulacji medycznej, minimalne standardy ich wyposażenia oraz listy efektów kształcenia (3). Przygotowany dokument stał się podstawą do przeprowadzenia audytu uczelni medycznych, a następnie przygotowania procedur konkursowych umożliwiających daleko idące zmiany.
Pierwsze konkursy
W 2015 roku ogłoszono konkurs na przygotowanie i wprowadzenie planów rozwojowych uczelni medycznych. Łączna suma środków do dyspozycji wynosiła około 282 mln zł i ostatecznie w lutym 2016 r. została rozdysponowana pomiędzy 12 uczelni (4). Na każdej z nich powstało lub właśnie powstaje centrum symulacyjne dostosowane do potrzeb kształcenia lekarzy i pielęgniarek, a w kilku przypadkach – również położnych i lekarzy dentystów. Wszystkie uczelnie w trakcie [...]