Procedury dekontaminacyjne w gabinetach zabiegowych
1. Kwalifikacje personelu wykonującego dekontaminację wyrobów medycznych i innego sprzętu medycznego
Personel zajmujący się dekontaminacją wyrobów medycznych w podmiocie leczniczym powinien posiadać kwalifikacje technika sterylizacji medycznej, po ukończeniu szkoły policealnej medycznej lub/i z kursem kwalifikacyjnym z zakresu technologii sterylizacji i dezynfekcji. Ten wykwalifikowany, profesjonalny pracownik po założeniu niezbędnych środków ochrony indywidualnej będzie wykonywał samodzielnie procesy dekontaminacji wyrobów medycznych.
W przypadku pełnienia nadzoru merytorycznego nad procesami dekontaminacji należy także zapewnić kurs kwalifikacyjny dla kierowników centralnych sterylizatorni i osób nadzorujących wytwarzanie sterylnych wyrobów medycznych w podmiotach leczniczych i innych zakładach świadczących usługi na rzecz podmiotów leczniczych (5).
2. Organizacja szkoleń dla personelu podmiotu leczniczego z zakresu dekontaminacji wyrobów medycznych i pomieszczeń
- wstępne, okresowe, przypominające,
- stanowiskowe,
- bieżące – efekt zdarzenia, sytuacji niepożądanej,
- aktualizacja wiedzy,
- udział w branżowych szkoleniach i konferencjach,
- kursy dokształcające, kwalifikacyjne, specjalistyczne,
- szkolenia w zakresie narzędzi przy zakupie nowego sprzętu (6).
Jakie inne procedury należy wprowadzić w podmiocie leczniczym?
3. Instrukcja dostarczania sprzętu skażonego i odbieranie sprzętu sterylnego
3.1. Sterylizatornia czynna jest w godzinach 8:00-18:00 od poniedziałku do piątku
3.2. Dostarczanie sprzętu skażonego i odbiór sprzętu sterylnego odbywa się w izolacji czasowej:
3.2.1. 08:00-00-11:00 odbiór sprzętu sterylnego
3.2.2. 12:00-18:00 dostarczanie sprzętu skażonego
3.2.3. narzędzia skażone należy zabezpieczyć w pojemnik szczelnie zamknięty [...]