Skargi do Rzecznika Praw Pacjenta
fot: iStock
Pacjent ma generalne prawo do złożenia skargi na nienależyte udzielanie świadczeń przez personel medyczny, a także na naruszenie ustawowych praw pacjenta.
Jedną z instytucji prawnych służących ochronie praw człowieka jest ombudsman (rzecznik praw). Do jego zadań należy pomoc w ochronie praw określonej (szerszej lub węższej, np. dzieci) kategorii osób. Ombudsman (rzecznik) to słowo pochodzące z języka szwedzkiego, określające niezależnego urzędnika, do którego można się odwoływać po wyczerpaniu możliwości prawnych. Ombudsman to samodzielny organ państwowy powiązany klasycznie z parlamentem, powołany do przyjmowania skarg od obywateli na bezprawne działania administracji, a w niektórych krajach też sądownictwa. W Polsce Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) jako klasyczny urząd ombudsmana zacząć funkcjonować 1 stycznia 1988 roku. RPO to jednoosobowy, konstytucyjny organ władzy państwowej.
Od wielu lat w części systemów prawnych funkcjonuje specjalny ombudsman dla pacjentów. Polski system prawny już przed powołaniem w 2009 roku Rzecznika Praw Pacjenta o charakterze powszechnym (tj. o kompetencjach dla wszystkich pacjentów) dopuszczał działalność różnych kategorii rzeczników w ochronie zdrowia. Ochrona praw pacjentów w stylu zbliżonym do ombudsmana należała bowiem do zadań:
- Biura Praw Pacjenta przy Ministrze Zdrowia,...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić subskrypcję?
Otrzymasz dostęp do:- wszystkich merytorycznych publikacji z zakresu nowoczesnych technologii medycznych i zarządzania jednostkami ochrony zdrowia,
- materiałów wideo z wystąpieniami cenionych ekspertów z branży,
- wywiadów z uznanymi praktykami i ekspertami,
- materiałów szkoleniowych z konferencji organizowanych przez "OPM" i dlaSzpitali.pl,
- wydań aktualnych i archiwalnych numerów "OPM" w wersji online