Optymalizacja zarządzania aparaturą medyczną w jednostkach ochrony zdrowia – kolejna edycja przed nami - dlaszpitali.pl dlaszpitali.plOptymalizacja zarządzania aparaturą medyczną w jednostkach ochrony zdrowia – kolejna edycja przed nami - dlaszpitali.pl
Reklama

Optymalizacja zarządzania aparaturą medyczną w jednostkach ochrony zdrowia – kolejna edycja przed nami

opm-dlaszpitali-studia-MCKP-CM-UJ
fot. iStock

Wiedza, jaką otrzymują słuchacze studiów „Optymalizacja zarządzania aparaturą medyczną w jednostkach ochrony zdrowia”, ma charakter przekrojowy i dotyczy nie tylko sfery inwestycji czy eksploatacji sprzętu. Poruszane są także tematy zarządcze, kontroli wewnętrznej, ochrony radiologicznej i innych dziedzin, które w naturalny sposób wpisują się w codzienność pracowników odpowiedzialnych za aparaturę medyczną.

Rozpoczęte przez MCKP CM UJ w Krakowie w upływającym roku akademickim studia podyplomowe z optymalizacji zarządzania aparaturą medyczną w jednostkach ochrony zdrowia cieszyły się dużym zainteresowaniem uczestników oraz licznych partnerów. Studia skierowano do osób już praktykujących i pragnących poszerzyć swoje wiadomości oraz tych, którzy dopiero planują zagłębić się w tematykę zarządzania aparaturą medyczną. Cel był ambitny – pokazać i wypracować optymalne metody zarządzania inwestycjami i już posiadanym sprzętem, zwiększając jednocześnie rolę stanowisk pracy i sekcji oraz działów odpowiedzialnych za aparaturę medyczną. To duży problem polskiej ochrony zdrowia – marginalizacja działów o charakterze inżynierskim, słabe przygotowanie kadr czy wręcz ich brak stawia szpitale na bardzo słabej pozycji negocjacyjnej zarówno podczas procesu zakupu sprzętu, jak i jego późniejszego utrzymania w ruchu.

Celem studiów jest i będzie wzmacnianie potencjału kadr inżynierskich i zarządzających, tak by od modelu serwisowego zdominowanego często przez zewnętrznych usługodawców przechodzić w kierunku systemu mieszanego, w którym funkcjonują zarówno silne działy aparatury medycznej, jak i niezależni wykonawcy oraz serwisy autoryzowane.

W toku pierwszej edycji udało się wypracować ciekawy model między wszystkimi interesariuszami tego rynku. Partnerami prowadzących byli i nadal będą specjaliści produktowi oraz serwisowi z firm zewnętrznych, gdyż uznano, że największą wartość dla słuchaczy mają zajęcia praktyczne. Sprzyja temu sytuacja rynkowa, gdyż duże nasycenie rynku sprzedaży i usług sprzętu medycznego sprawia, że jego dostawcy są skłonni do podzielenia się swoimi kompetencjami, tak by jeszcze sprawniej i racjonalniej zarządzać jego serwisem. W połączeniu z coraz bardziej powszechnym serwisem zdalnym, pojawianiem się coraz to bardziej zaawansowanych rozwiązań informatycznych do zarządzania aparaturą medyczną stwarza to pole do wyznaczenia nowej roli specjalistów od aparatury medycznej – jako analityków tego rynku, ekspertów od technologii medycznych czy też inżynierów klinicznych współuczestniczących w procesach użytkowania sprzętu.

Słuchacze niemal na każdych zajęciach będą spotykać się ze sprzętem oraz ekspertami zewnętrznymi w celu przedyskutowania codziennych problemów eksploatacyjnych, z możliwością rozwiązywania konkretnych sytuacji, z jakimi spotykają się w swoich jednostkach. Wiedza, jaką otrzymuje słuchacz tego kierunku, ma charakter przekrojowy i nie dotyczy tylko sfery inwestycji czy eksploatacji sprzętu – poruszane są także tematy zarządcze, kontroli wewnętrznej, ochrony radiologicznej i innych dziedzin, które w naturalny sposób wpisują się w codzienność pracowników odpowiedzialnych za aparaturę medyczną.

Część zajęć odbywa się w Nowej Siedzibie Szpitala Uniwersyteckiego (NSSU) w Krakowie, przewidziana jest także, wzorem obecnej edycji, sesja wyjazdowa do zakładu produkcyjnego i akademii szkoleniowej jednego ze znaczących producentów sprzętu medycznego, co jest gwarancją bezpośredniego kontaktu z najnowocześniejszymi rozwiązaniami dostępnymi aktualnie na rynku. Będzie więc możliwość zapoznania się z aktualnymi trendami technologicznymi oraz eksploatacją sprzętu medycznego w wielu dziedzinach: monitoring pacjenta, diagnostyka obrazowa z radioterapią, wyposażenie i utrzymanie w ruchu sprzętu w obszarach bloku operacyjnego i oddziałów intensywnej terapii, zarządzanie instrumentarium chirurgicznym, obszarem centralnej sterylizatorni, wyposażeniem endoskopowym i wiele innych, również na życzenie uczestników, gdyż program studiów jest elastyczny i przygotowany na wiele oczekiwań słuchaczy. Wynika to przede wszystkim z jednego faktu: podstawową kadrą prowadzącą opisane wyżej zajęcia są pracownicy Szpitala Uniwersyteckiego, co z kolei zapewnia, że podstawy teoretyczne zajmują tylko absolutne minimum – pozostała część zajęć to po prostu kontakt z praktykami, którzy od lat zajmują się, i to nie tylko na terenie swojej macierzystej jednostki, projektowaniem i wyposażaniem szpitali, wprowadzaniem procedur eksploatacyjnych oraz bieżącym zarządzaniem zasobami sprzętowymi.

Charakter zajęć, często przekształcających się w dyskusję nad bieżącymi problemami uczestników studiów, sprawia z kolei, że mogą oni samoistnie zawiązać własną grupę wymieniającą się kontaktami, doświadczeniami i wspierać się także w codziennej pracy.

Uczestnicy, którzy zaangażują się w ten projekt, mogą być pewni pozyskania dużej dawki wiedzy (dwa semestry, łącznie 180 godzin dydaktycznych, 30 pkt ECTS), skomasowanej w kilka bloków tematycznych, kończących się okresowymi testami oraz na zakończeniu studiów egzaminem pozwalającym na zdobycie dyplomu ukończenia studiów podyplomowych.

Rekrutacja trwa od 22 kwietnia 2024, godz. 12.00 do 13 września 2024, godz. 12.00.

Więcej informacji na temat rekrutacji: https://www.mckp.uj.edu.pl/studia/optymalizacja-zarzadzania-aparatura-medyczna-w-jednostkach-ochrony-zdrowia/

Czytaj też: Piąta sesja zajęć studiów podyplomowych „Optymalizacja zarządzania aparaturą medyczną w jednostkach ochrony zdrowia”

Komentarze

Sklep

Zarządzanie jakością w diagnostyce obrazowej – praktyczne aspekty

Zarządzanie jakością w diagnostyce obrazowej – praktyczne aspekty

175,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
OPM – Ogólnopolski Przegląd Medyczny nr 5/2024

OPM – Ogólnopolski Przegląd Medyczny nr 5/2024

46,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Szpital XXI wieku – rozwiązania projektowe i infrastrukturalne

Szpital XXI wieku – rozwiązania projektowe i infrastrukturalne

150,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
OPM KATALOG ROCZNY 2024 – Poradnik Inżyniera Klinicznego

OPM KATALOG ROCZNY 2024 – Poradnik Inżyniera Klinicznego

52,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.