Powietrze, oświetlenie, ergonomia pracy – wyzwania w projektowaniu nowoczesnego bloku operacyjnego
Ergonomia pracy
Od wielu lat na salach operacyjnych standardowo wykorzystuje się sufitowe jednostki zasilające, tzw. kolumny, oraz lampy operacyjne. Zwykle stosuje się dwie kolumny: chirurgiczną i anestezjologiczną, a także dwuczaszowe lampy operacyjne, czasem z dodatkowym ramieniem na monitor, zawieszone centralnie nad stołem operacyjnym. Czy jednak to rozwiązanie jest zawsze optymalne? Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników. Kluczowe jest ustalenie, jakie zabiegi będą wykonywane na danej sali operacyjnej i jaki sprzęt będzie potrzebny. Wymagania będą się różnić w zależności od specjalizacji – inne w torakochirurgii, inne w ortopedii, a jeszcze inne w neurochirurgii.
Popularyzacja chirurgii robotycznej czy kamer 4K/3D umożliwiających wyświetlanie obrazów na monitorach 55”, stawia nowe wyzwania w projektowaniu ergonomicznego środowiska pracy. Firma Baxter dzięki rozwiązaniom premium w zakresie lamp operacyjnych, kolumn i stołów operacyjnych oferuje nowoczesne rozwiązania, wyróżniające się swoją użytecznością i trwałością. Możliwość niemal nieograniczonej konfiguracji lamp, kolumn, ramion na monitory (dowolnej wielkości), w połączeniu z bogatym doświadczeniem firmy, pozwala na stworzenie ergonomicznej sali operacyjnej dla indywidualnych potrzeb każdego użytkownika.
Projektując nowy blok operacyjny, warto rozważyć zastosowanie najnowocześniejszych technologii, które nie tylko spełniają aktualne normy i wymagania, a nawet wyprzedzają je. Choć początkowa inwestycja może być większa, przyniesie ona wymierne korzyści ekonomiczne w dłuższej perspektywie.
Dzięki naszemu wieloletniemu doświadczeniu, wiedzy i innowacyjnym produktom, takim jak lampy operacyjne, kolumny i stoły operacyjne firmy Baxter (dawniej Trumpf), system wentylacji Opragon oraz oświetlenie Chromaviso, jako TMS Medical jesteśmy w stanie stworzyć nowoczesny blok operacyjny, w którym każda sala będzie precyzyjnie zaprojektowana i wykonana zgodnie z wymaganiami użytkownika, zapewniając zdrowe i ergonomiczne środowisko pracy.
mgr inż. Artur Żytnikowski
Dyrektor ds. Infrastruktury Medycznej, TMS Medical