Kontrowersje wokół autoryzowanych serwisów cyfrowych aparatów rentgenowskich
Czas mija, liczba badań rośnie i nagle okazuje się, że 3 lata „pieczątkowych” przeglądów i pobieżnych konserwacji skutkuje fatalną kondycją systemu, poważnymi awariami drogich podzespołów, wysokim ryzykiem błędów, nieprawidłowościami w funkcjonowaniu oprogramowania do obróbki badań diagnostycznych. Dlatego też kontynuacja opieki autoryzowanego serwisu po okresie gwarancji ma swoje wymierne korzyści. Przede wszystkim zakres prewencji stosowany przez autoryzowany serwis jest o wiele szerszy, realizowane są niezwykle szczegółowe, cyklicznie przeglądy i aktualizacje oprogramowania medycznego, co ważne, w przypadku niektórych elementów budowy aparatu rentgenowskiego powinny one być wymienione na nowe np. co 3-5 lat, co gwarantuje sprawność, bezpieczeństwo pacjentów i personelu oraz najwyższe parametry pracy systemu. Wpływ kompleksowych działań naszego serwisu to niejednokrotnie wydłużenie zakładanego przez szpital okresu funkcjonowania systemu o wiele lat. W tej perspektywie zatem wydatki na autoryzowane usługi serwisowe mają wymierne korzyści ekonomiczne. Niebagatelna jest też sprawa pewności placówki medycznej o pełnej sprawności aparatu RTG i najwyższej jakości diagnostycznej badań rentgenowskich w przypadku ewentualnych roszczeń pacjentów, o czym słyszymy coraz częściej, bo może się to wiązać z ryzykiem wysokich odszkodowań.
Kluczowe kwalifikacje
Dostęp do pełnej dokumentacji czy kodów serwisowych systemu to kolejny temat budzący kontrowersje. Z jednej strony użytkownicy chcą prowadzić działania mające na celu optymalizację kosztów usług serwisowych posiadanych urządzeń medycznych, z drugiej jednak należy pamiętać, że cyfrowe aparaty rentgenowskie to złożone systemy diagnostyczne i działania nieuprawnionych i niekompetentnych osób mogą mieć fatalne skutki. Niejednokrotnie nasz serwis był wzywany po nieudanych interwencjach nieautoryzowanych serwisów, w przypadku których koszt przywrócenia systemu do sprawności i ustawienia odpowiednich parametrów potrafi przekroczyć wartość nawet kilkuletniego pełnego kontraktu serwisowego.
Kwalifikacje serwisantów są zatem niezwykle istotne – warto wymagać, aby osoby realizujące usługi posiadały aktualne certyfikaty z ukończonych szkoleń danego systemu producenta. W przypadku Agfa Radiology Solutions takie certyfikaty są ważne przez 2 lata, gdyż stale udoskonalamy i rozwijamy nasze systemy, a szkolenia serwisantów to element naszej polityki jakości usług.
Jako autoryzowany serwis zapewniamy też bezpieczny zdalny dostęp serwisowy do systemów. Jest on wykorzystywany do zbierania i analizy danych, pozwala rozwiązywać część problemów zdalnie oraz jak najlepiej przygotować się dzięki zebranym danym i analizom do wizyty na miejscu. Takie działania skracają czas przestojów, a także umożliwiają sprawną realizację czynności serwisowych bez niepotrzebnego zakłócania pracy naszym klientom.
Niezależnie od producenta i zastosowanych technologii mogą się zdarzyć mniejsze lub większe awarie systemów. Dlatego nie należy unikać tego tematu, ale świadomie zastanowić się nad kwestią odpowiedniego zabezpieczenia się przed problemami, nie czekając, aż te się pojawią. Kluczowym aspektem jest tutaj podpisanie odpowiedniej umowy serwisowej – zdefiniowanie czasów reakcji i zakresu umowy. W Agfa Radiology Solutions wychodzimy naprzeciw potrzebom użytkowników systemów Agfa, oferujemy wiele modeli współpracy serwisowej, poczynając od wariantu realizacji tylko przeglądów okresowych, na pełnej obsłudze serwisowej kończąc. Oferujemy też różne warianty pośrednie i zawsze jesteśmy otwarci na rozmowy o ostatecznym zakresie i cenie kontraktu.
Zapraszamy do kontaktu: t. 22 311 19 18, serwismed.pl@agfa.com
Przed zamówieniem kontraktu serwisowego warto zwrócić uwagę na:
- Przeglądy/konserwacje okresowe wykonywane zawsze w pełnym zakresie wymagań producenta z aktualizacją oprogramowania medycznego
- Kwalifikacje personelu – ukończenie specjalistycznych szkoleń producenta danego systemu
- Dostęp do aktualnych instrukcji serwisowych, biuletynów serwisowych, oprogramowania oraz wszystkich procedur i instrukcji wykonywania czynności serwisowych umożliwiających ich bezpieczne i kompletne przeprowadzenie zgodnie z wymogami, zaleceniami i dobrymi praktykami producenta
- Analizę ryzyka klinicznego oraz bezpieczeństwa informacji i prywatności (ISP)
- Bezpieczny zdalny dostęp serwisowy
- Dostęp do oprogramowania serwisowego producenta umożliwiającego szczegółową diagnostykę aparatu RTG
- Carepacks – dodatkowe pakiety wsparcia dla komputerów i monitorów w okresie pogwarancyjnym
- Konsultacje techniczne i usługi doradcze w uzgodnionym zakresie – co jakiś czas jest potrzeba skorzystania z konsultacji czy dodatkowego szkolenia aplikacyjnego
Paweł Kowalczyk
Dyrektor Serwisu w Agfa Radiology Solutions