Zainaugurowano drugą edycję studiów z optymalizacji zarządzania aparaturą medyczną
W budynku kolebki polskiej chirurgii, obecnie siedzibie Interdyscyplinarnego Ośrodka Szkoleniowego Kopernika 40 w Krakowie, zainaugurowano drugą już edycję studiów podyplomowych z optymalizacji zarządzania aparaturą medyczną w jednostkach ochrony zdrowia.
Tematyka studiów adresowana do osób odpowiedzialnych za inwestycje oraz bieżące utrzymanie w ruchu i zapewnienie bezpiecznej eksploatacji aparatury medycznej sprawiła, że zajęcia rozpoczęły się od prezentacji dotyczących organizacji, struktury i zadań działów aparatury medycznej. Interoperacyjność współczesnej aparatury medycznej wymaga jednak współpracy licznych branż inżynierskich i skupiających je działów, jak zakłady fizyki medycznej, ochrony radiologicznej, informatyki i wiele innych. Zasady takiej współpracy poruszono przy omawianiu struktury organizacyjnej szpitali, zwłaszcza tych, które dysponują pokaźną bazą aparaturową ze szczególnym uwzględnieniem urządzeń emitujących promieniowanie jonizujące. Temu ostatniemu zagadnieniu poświęcono dużą uwagę, wszak ochrona radiologiczna, oprócz wymogów kontrolnych czy akredytacyjnych, ma kolosalne znaczenie dla samego personelu medycznego, pacjentów i innych pracowników szpitala. Prezentacja dotycząca tego tematu została zresztą wzbogacona o szereg praktycznych aspektów związanych z odbiorem i bieżącą eksploatacją pracowni i sprzętu RTG oraz pokrewnych dziedzin, jak radioterapia oraz inne techniki diagnostyki obrazowej.
Nie tylko teoria, ale i zajęcia praktyczne
Drugiego dnia słuchaczom zaoferowano możliwość udziału w zajęciach o charakterze warsztatowym, których głównym motywem było tworzenie, bieżące funkcjonowanie i cyberbezpieczeństwo systemów kardiomonitorów. Sprzęt oraz specjaliści aplikacyjni firmy Philips, będącej partnerem tej sesji, umożliwili zaznajomienie się z realnymi sytuacjami i problemami, jakie tyczą się eksploatacji tych urządzeń. Zwrócono uwagę na ewolucję kardiomonitorów, od samodzielnie działających aparatów po zintegrowane systemy, pozyskujące oraz przetwarzające ogromne ilości cennych danych. Omówiono wynikające z tego wyzwania i sposoby sprostania im, gdyż rozwój technologiczny urządzeń oraz towarzyszącego im oprogramowania postawił przed użytkownikami problemy magazynowania ogromnej ilości danych, ich prywatności, bezpieczeństwa i wielu innych, jakie dotyczą całego cyklu życia wyrobu medycznego.
W ciągu wszystkich prezentacji podkreślano spodziewany wzrost rangi inżynierów klinicznych, technologów czy analityków technologii medycznych. Nieustanne procesy decyzyjne, jakie towarzyszą procedurom zakupowym, serwisowym i innym, związanym z eksploatacją aparatury medycznej, wymagać będą umiejętności operowania na wielu zmiennych danych. Omawiano zatem podstawowe zasady analiz porównawczych sprzętu medycznego przydatne przy tworzeniu specyfikacji warunków zamówienia oraz analiz zdarzeń serwisowych, jakie z kolei są przydatne przy planowaniu eksploatacji urządzeń medycznych.
O planowaniu budżetów i optymalizacji wydatków
Ponieważ pracownicy działów inżynierskich są często uczestnikami zespołów projektowych wykorzystujących dotacje inwestycyjne, przydatne okazały się prelekcje, które zamknęły sesję. Dotyczyły one roli inżynierów w planowaniu budżetów jednostek ochrony zdrowia, optymalizacji wydatków, ich rozliczania, a także przygotowania do towarzyszących im kontroli. Wszystko to sprawiło, że zarówno prowadzący, jak i uczestnicy, którzy szybko stworzyli zintegrowany zespół, z niecierpliwością oczekują kolejnych zajęć.
Marek Piotrowski
kierownik Działu Aparatury, Szpital Uniwersytecki w Krakowie
Czytaj także: Optymalizacja postępowań przetargowych na dostawy sprzętu medycznego na etapie planowania inwestycji