Walka z hejtem środowiska lekarskiego − kampania #wspierajmedyka
W ostatnim czasie coraz częstszym zjawiskiem staje się rozpowszechnianie krzywdzących informacji na temat personelu medycznego. Bardzo często pojawiają się opinie, że przenoszą koronawirusa, a ich dzieci z pewnością są zarażone.
Epidemia COVID-19 w sposób nagły i trudny do wyobrażenia wpłynęła na różne, zdawałoby się, dość poukładane dziedziny życia. Najbardziej odczuwają ten fakt pracownicy służby zdrowia, czyli lekarze, pielęgniarki, ratownicy medyczni. Jest to grupa narażona na ciągły stres oraz presję społeczną, która w kontekście wspomnianego hejtu znacznie wzrasta.
W odpowiedzi na ten problem pracownicy SOR-u Szpitala Uniwersyteckiego w Zielonej Górze wspólnie z Polskim Radiem Zachód przygotowali spot kampani społecznej, która ma za zadanie zwrócić uwagę na kwestię traktowania pracowników medycznych.
W trosce o zdrowie psychiczne powyżej wspomnianej grupy zostały także uruchomione bezpłatne infolinie pod którymi można uzyskać wsparcie.
Co zgłaszają pacjenci i pracownicy ochrony zdrowia
Z anonimowych danych udostępnionych przez operatora medycznego PZU Zdrowie wynika, z jakimi trudnościami zmagają się osoby, które w czasie epidemii COVID-19 zgłaszają się na infolinię lub chcą zasięgnąć porady online. Wśród zgłaszanych problemów są m.in.: wzmożone stany lękowe, kumulacja stresu związana z obecną sytuacją, strach o pracę, przeciążenie obowiązkami wynikającymi z pozostania w domu z dziećmi, niższa samoocena czy nawet objawy depresji. Podobnie personel medyczny (dla którego uruchomiono specjalną infolinię) w poufnych rozmowach z psychologiem zwraca uwagę na przewlekły stres i wyczerpanie psychiczne oraz fizyczne związane z warunkami pracy, obawą o swoje rodziny i kontaktem z cierpieniem.
Gdzie szukać pomocy psychologicznej?
Pracownicy służby zdrowia, którzy na co dzień udzielają wsparcia innym, również potrzebują wsparcia, aby mieć wystarczająco dużo siły, by wykonywać dobrze swoją pracę i dbać o odpowiedni poziom zdrowia psychicznego. Do kogo zatem należy się zwrócić, gdzie skierować pierwszy krok? W sytuacji ustabilizowanej i braku epidemii najlepiej byłoby od razu wybrać się do psychologa. W obecnym czasie, w chwilach napięcia, gdy niemożliwa może być wizyta stacjonarna – warto skorzystać z dostępnych narzędzi, np. porady psychologicznej dostępnej przez telefon.
Przykładowo dedykowaną infolinię psychologiczną dla pracowników służby zdrowia uruchomiło PZU Zdrowie. Pod numerem telefonu 22 505 11 77 dyżurują doświadczeni psychologowie – eksperci pracujący m.in. w Ogólnopolskim Telefonie Zaufania, Ogólnopolskim Telefonie „Niebieska Linia”, Centrum Wsparcia dla Osób w Stanie Kryzysu Psychicznego i Fundacji Nagle Sami. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 – 20.00. Można zatem zadzwonić podczas przerwy w pracy, między dyżurami albo w domu po skończonej zmianie i opowiedzieć psychologowi o swoich trudnościach, obawach i lękach. Warto zadbać o zdrowie psychiczne, zwłaszcza w tak trudnym czasie, w jakim znajdujemy się obecnie.
Źródło: mat. prasowe
Opracowała redakcja
Czytaj także: Wybuch COVID-19 w Chinach wpływa na służbę zdrowia na całym świecie