Szukają rozwiązań problemu nieodwoływanych wizyt lekarskich - dlaszpitali.pl dlaszpitali.plSzukają rozwiązań problemu nieodwoływanych wizyt lekarskich - dlaszpitali.pl
Reklama

Eksperci i decydenci szukają rozwiązań problemu nieodwoływanych wizyt lekarskich

opm-dlaszpitali-#odwołuję
W inauguracji tegorocznej edycji kampanii uczestniczyła m.in. ministra zdrowia Izabela Leszczyna, fot. mat. prasowe

Narodowy Fundusz Zdrowia, Ministerstwo Zdrowia, Centrum Medyczne CMP oraz pozostali współorganizatorzy zainaugurowali 3. edycję kampanii społecznej #odwołuję #nieblokuję, poświęconej problemowi nieodwoływania wizyt lekarskich.

Jak wynika z danych NFZ, dotyczących 40 monitorowanych przez Fundusz świadczeń, od stycznia do sierpnia br. na umówione wizyty lub badania nie przyszło ponad 982 tys. osób. Według prognozy NFZ do końca roku liczba ta może urosnąć do blisko 1,45 mln. Podczas konferencji przedstawiciele publicznych i prywatnych sieci i placówek medycznych, organizacji pacjenckich, ekspertów z Polski i zagranicy oraz decydentów omówili skalę zjawiska w poszczególnych sektorach zdrowia oraz wspólnie szukali skutecznych rozwiązań.

W dobie rosnących kolejek do specjalistów i ograniczonego dostępu do świadczeń zdrowotnych nieodwołane wizyty stanowią poważne obciążenie dla systemu opieki zdrowotnej. Generują straty finansowe dla placówek, marnują cenny czas lekarzy i uniemożliwiają innym pacjentom skorzystanie z pomocy medycznej. W trakcie konferencji mówiono o tym, że problem non show to nie tylko POZ, AOS i wizyty prywatne, ale również znaczący problem w szpitalnictwie. Dyskutowano też propozycje rozwiązań, które padły ze strony decydentów, w tym centralną e-rejestrację.

Ponadto paneliści podjęli wątek komparatystyki z wybranymi krajami EU i omówili propozycje najciekawszych rozwiązań. O tym, jak w praktyce z problemem no show radzi sobie ochrona zdrowia za granicą, opowiadali eksperci z Niemiec i Norwegii. Swoimi doświadczeniami i statystykami non show po 2 latach udziału w kampanii podzieliły się duże szpitale warszawskie oraz placówka NZOZ z małopolski. Nie zabrakło też wątków technologicznych, bo to nowoczesne rozwiązania, także te oparte o algorytmy sztucznej inteligencji, stają się jednym z głównych narzędzi w walce ze zjawiskiem nieodwołanych wizyt.

NFZ ujawnia wyniki najnowszego badania

Podczas konferencji Marek Augustyn, wiceprezes Narodowego Funduszu Zdrowia, zaprezentował wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród 384 placówek medycznych w Polsce, które potwierdzają powszechność problemu. Nadal tylko 46,8% placówek monitoruje wskaźnik nieodwoływanych wizyt, najczęściej w trybie rocznym lub miesięcznym, a główne wskazywane przez nie przyczyny absencji pacjentów to: zapomnienie o wizycie (73%), nagłe wypadki losowe (48%) i umawianie kilku wizyt jednocześnie, a następnie wybranie tej z najbliższym terminem (24%).

Jestem pewien, że działania edukacyjne mają znaczenie w zmianie świadomości nas – pacjentów odnośnie do problemu nieodwołanych wizyt. Dlatego od początku bierzemy udział w kampanii #odwołuję #nieblokuję. Jest to istotne z perspektywy publicznego systemu, ponieważ w ciągu 8 miesięcy tego roku już blisko 1 mln wizyt i badań przepadło, bo nie przyszedł na nie pacjent. To koszt dla placówki medycznej oraz dla systemu, bo skutkuje wydłużeniem czasu oczekiwania na wizytękomentował Marek Augustyn.

Ponad 60% ankietowanych przez NFZ placówek przyznało, że odsetek nieodwołanych wizyt i zabiegów wynosi w ich jednostce nawet 20% wszystkich wizyt w roku. W 10% placówek nieodwołanych wizyt jest nawet 40%. Z kolei 60% ankietowanych placówek deklaruje, że każda prawidłowo odwołana w ich placówce wizyta (48 godzin przed) pozwala przesunąć na zwolniony termin kolejnego chorego, a tym samym skrócić kolejkę oczekujących.

Centralna e-rejestracja

O tym, jaki wpływ na zmniejszenie liczby nieodwołanych wizyt może mieć wdrożenie centralnej e-rejestracji, mówili podczas konferencji przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia. System ma umożliwić zarządzanie wizytami u lekarza przez internetowe konto pacjenta (IKP) lub aplikację mobilną mojeIKP. W sierpniu ministerstwo uruchomiło pilotaż programu, który obejmuje badania mammograficzne, cytologiczne oraz wizyty w poradni kardiologicznej. Jak dotąd do resortu trafiło 68 wniosków od podmiotów zainteresowanych udziałem w projekcie: podpisano 32 umowy, 28 wniosków czeka na zawarcie kontraktu, a 8 jest rozpatrywanych, o czym poinformował podczas debaty Wojciech Demediuk, dyrektor Departamentu e-Zdrowia w MZ.

Chcę zaprosić podmioty, które uczestniczą w kampanii #odwołuję #nieblokuję, do udziału w pilotażu e-rejestracji. Będzie on tym lepszy, im więcej podmiotów weźmie w nim udziałmówiła podczas konferencji ministra Izabela Leszczyna. A dziękując organizatorom i uczestnikom kampanii, podkreśliła, że #odwołuję #nieblokuję to nie tylko edukacja: – Nieodwołana wizyta to nie tylko zwykła strata czasu i pieniędzy. To zabieranie drugiemu człowiekowi szansy, żeby zaczął się leczyć, ratował swoje zdrowie, a nawet życie.

#odwołuję #nieblokuję – wspólna odpowiedzialność za system opieki zdrowotnej

Kampania społeczna #odwołuję #nieblokuję ma na celu nie tylko zwiększenie świadomości społecznej na temat konsekwencji nieodwoływanych wizyt i promowanie kultury odpowiedzialnego korzystania z usług medycznych, ale także szukanie narzędzi i rozwiązań, które pomogą placówkom zarządzać tym procesem, a pacjentom ułatwiać kontakt i poinformowanie o planowanej absencji. Jak podkreślili podczas konferencji organizatorzy, mimo 3. edycji akcji temat nieodwołanych wizyt to wciąż ogromne wyzwanie dla całego systemu ochrony zdrowia i tylko wielostronna współpraca wszystkich stron może stać się kluczem do sukcesu i zmiany status quo.

Konferencja inaugurująca każdą kolejną edycję kampanii stała się już platformą do dialogu i współpracy między sektorami publicznym i prywatnym, organizacjami pacjentów oraz ekspertami. Nie szukamy tu winnych status quo, skupiamy się na diagnozie problemu, by następnie w oparciu o właściwe dane i przesłanki wspólnie kształtować kulturę odpowiedzialnego korzystania z usług medycznych i zapewniać pacjentom szybszy dostęp do opieki zdrowotnejpodkreślał Paweł Walicki, prezes zarządu Centrum Medycznego CMP, inicjatora kampanii #odwołuję #nieblokuję.

Organizator kampanii: Centrum Medyczne CMP
Współorganizatorzy: Medicover Polska, Centrum Medyczne Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, Lux Med, Centrum Medyczne Żelazna, PZU Zdrowie, ZnanyLekarz.pl, Kliniki.pl, Medidesk
Partnerzy: Mazowiecki Szpital Bródnowski w Warszawie, Centralny Szpital Kliniczny MSWiA, Szpital Wolski im. dr Anny Gostyńskiej, Centrum Medyczne Kopernik
Patroni honorowi: Ministerstwo Zdrowia, Narodowy Fundusz Zdrowia, Rzecznik Praw Pacjenta, Prezydent m. st. Warszawy, Unia Metropolii Polskich
Partnerzy merytoryczni: Polska Federacja Szpitali, Naczelna Izba Lekarska, Polskie Towarzystwo Koordynowanej Ochrony Zdrowia, Pracodawcy dla Zdrowia, Pracodawcy Medycyny Prywatnej, fundacja My Pacjenci, Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, fundacja Nie Widać Po Mnie
Partnerzy technologiczni: drEryk

Źródło: informacja prasowa

Czytaj także: No show to marnowanie zasobów, jakimi są czas i potencjał lekarzy

Komentarze

Sklep

OPM – Ogólnopolski Przegląd Medyczny nr 5/2024

OPM – Ogólnopolski Przegląd Medyczny nr 5/2024

46,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Szpital XXI wieku – rozwiązania projektowe i infrastrukturalne

Szpital XXI wieku – rozwiązania projektowe i infrastrukturalne

150,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Szpital XXI wieku – aparatura medyczna i wyposażenie

Szpital XXI wieku – aparatura medyczna i wyposażenie

126,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
OPM KATALOG ROCZNY 2024 – Poradnik Inżyniera Klinicznego

OPM KATALOG ROCZNY 2024 – Poradnik Inżyniera Klinicznego

52,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.