Raport „Top Disruptors in Healthcare” – jakie są główne obszary działań polskich startupów?
“Top Disruptors in Healthcare” to jedyny raport w Polsce, który inwentaryzuje polski sektor medtech. Dziś prezentujemy jego cząstkowe wyniki statystyczne na podstawie odpowiedzi ponad 100 startupów.
Raport jest coroczną inicjatywą realizowaną przez Polską Federację Szpitali we współpracy z działającym pod nią zespołem Młodych Menedżerów Medycyny, a w tym roku również z zespołem ekspertów wZdrowiu. Jednym z jego głównych celów jest zebranie informacji o innowacyjnych rozwiązaniach dostępnych na rynku, a także pomoc w zawieraniu efektywnych partnerstw między startupami i firmami medycznymi a inwestorami, placówkami medycznymi i końcowymi klientami. Wśród korzyści, które startupy biorące udział w raporcie odnoszą i deklarują, są: PR i marketing (32%), poszerzenie wiedzy o rynku startupów (36%), a także nawiązywanie kontaktów z partnerami biznesowymi (11%).
Do najczęstszych obszarów działania polskich startupów należą onkologia (24%), kardiologia (22%) i medycyna rodzinna (20%). Równie znaczącym i rosnącym w ostatnich latach obszarem jest psychiatria (19%), jako że zwiększa się zainteresowanie tym rynkiem i potrzeba Polaków w kwestii dbania o swoje zdrowie psychiczne. Wpływ na to mogła mieć m.in. pandemia COVID-19, która wzmagała poczucie odosobnienia w trakcie lockdownu.
W zeszłorocznej edycji raportu 55% badanych wskazywało telemedycynę jako główny obszar działań, a sztuczną inteligencję (45%) jako kolejny. Był to istotny przyrost w stosunku do roku 2020, kiedy to tylko 30% startupów deklarowało rozwijanie rozwiązania opartego na AI. Dane te prezentują się interesująco w zestawieniu z tegoroczną edycją raportu, w której najwięcej startupów (47%) zadeklarowało, że ich rozwiązanie działa w sektorze AI/machine learning. W następnej kolejności wskazywały medical devices (39%), telemedycynę (37%) oraz samodzielną aplikację IT (35%). Wskazuje to na rosnącą popularność oferowania usług i produktów wspomaganych przez sztuczną inteligencję, co nie dziwi w obliczu gwałtownego zwiększania się dostępnych algorytmów AI na świecie – w ciągu ostatnich 5 lat liczba ta podniosła się aż 10 razy.
Rozwój rozwiązania nie jest jednak pozbawiony problemów, a za największy z nich startupy uważają jego promocję i sprzedaż (41%) oraz znalezienie inwestora i finansowanie (35%). Ponad 20% spośród badanych wskazywało także na trudności w nawiązaniu współpracy zarówno ze stroną publiczną, jak i z organizacjami branżowymi, uczelniami i podmiotami leczniczymi.
Opracowany model biznesowy ma 96% startupów – nieco więcej niż w zeszłorocznej edycji (92%). Startupy, które opracowały już także swój model płatności, wskazują, że zamierzają oferować swój produkt bądź usługę w modelu subskrypcyjnym (41%) lub przy uwzględnieniu płatności jednorazowej (26%).
Czytaj też: Popularność AI w polskich placówkach medycznych