Pomoc medyczna dla uchodźców z Ukrainy. Ważne informacje
Pacjent z Ukrainy. Jak powinny zachować się placówki medyczne?
Gdy pacjent z Ukrainy trafi do placówki medycznej, już teraz:
- nie powinni odmawiać mu pomocy,
- nie powinni odsyłać pacjenta do innego świadczeniodawcy,
- nie powinni domagać się od niego zapłaty za udzielone świadczenia i nie powinni wystawiać za nie faktur,
- powinni ewidencjonować odrębnie każdy przypadek udzielenia pomocy obywatelowi Ukrainy na podstawie danych z paszportu i/lub z innego dokumentu podróży albo z zaświadczenia wydanego przez Straż Graniczną RP.
Obywatele Ukrainy mogą też uzyskać poradę medyczną na Teleplatformie Pierwszego Kontaktu 800-137-200, która działa poza godzinami pracy podstawowej opieki zdrowotnej od poniedziałku do piątku od 18.00 do 8.00 oraz w soboty i niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy. Porada dostępna jest w języku ukraińskim i języku migowym.
Kiedy można skorzystać z teleporady?
Z teleporady można skorzystać w przypadku:
- nagłego zachorowania, poza godzinami pracy POZ,
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
- gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może znacząco niekorzystnie wpłynąć na twój stan zdrowia.
Szczepienia na COVID-19 dla obywateli Ukrainy
W odpowiedzi na wzmożone przekraczanie granic przez osoby narodowości ukraińskiej, w związku z konfliktem zbrojnym trwającym na terytorium Ukrainy, od 25 lutego 2022 roku, Minister Zdrowia wprowadził możliwość szczepienia cudzoziemców narodowości ukraińskiej w ramach Narodowego Programu Szczepień przeciw COVID-19.
Warunkiem nabycia prawa do szczepienia jest posiadanie dokumentu potwierdzającego tożsamość. Dokumentem tym może być: dowód osobisty albo paszport albo tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca – TZTC.
Lekarz ma prawo i powinien wystawić skierowanie na szczepienie za pośrednictwem aplikacji gabinet.gov.pl. Wystawiając skierowanie, w polu „dane pacjenta” powinien wybrać „Inny identyfikator” (zamiast „Numer PESEL”) i wprowadzić numer dokumentu, jakim posługuje się uprawniony cudzoziemiec. Ważne, aby na każdym etapie procesu realizacji szczepienia posługiwać się dokładnie tym samym dokumentem tożsamości, który posłużył do wystawienia e-skierowania.
Kwestionariusz wstępnego wywiadu przesiewowego przed szczepieniem przeciw COVID-19, wypełniany przez osobę poddawaną szczepieniu, jest dostępny w języku ukraińskim i zostanie przekazany do punktów szczepień. Ponadto będzie udostępniony na stronie internetowej https://pacjent.gov.pl/aktualnosci.
Kwestionariusz w tej wersji językowej jest dostępny zarówno dla osób dorosłych jak i dzieci.
Pod numerem telefonu 800-190-590 działa całodobowa infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia. Informuje ona o świadczeniach zdrowotnych udzielanych uchodźcom z Ukrainy. Infolinia jest dostępna w języku ukraińskim.
Źródło: PAP Media Room