Polskie uczelnie medyczne potrzebują szkoleń z komunikacji
Uczelnie medyczne w Polsce mają potrzebę szkoleń w zakresie nowych metod dydaktycznych, etyki medycznej, a także komunikacji z pacjentem. Wynika to z ankiet wypełnionych przez 19 uczelni na potrzeby raportu o warunkach kształcenia na kierunkach lekarskich w roku 2022/2023.
Naczelna Izba Lekarska wraz z Centralnym Ośrodkiem Badań Innowacji i Kształcenia NIL opublikowała raport na temat warunków kształcenia na kierunkach lekarskich. Znajdziecie go tutaj.
Ankiety z pytaniami trafiły do 31 uczelni, natomiast odpowiedzi udzieliło 19 z nich:
- Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
- Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
- Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
- Uniwersytet Medyczny w Łodzi
- Gdański Uniwersytet Medyczny
- Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
- Warszawski Uniwersytet Medyczny
- Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
- Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
- Uniwersytet Kaliski im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego
- Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
- Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
- Politechnika Wrocławska
- Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
- Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
- Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
- Uniwersytet Opolski
- Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu
- Uniwersytet Warszawski
Badanie skupiło się m.in. na kadrze naukowo-dydaktycznej, nauczaniu przedmiotów przedklinicznych i klinicznych oraz wynikach nauczania.
„Uzyskane wyniki wskazują na różnorodność podejść do kształcenia w różnych uczelniach, podkreślając jednocześnie znaczenie kadry naukowo-dydaktycznej w procesie edukacyjnym” napisali we wstępie autorzy raportu.
Garść liczb
W roku akademickim 2022/2023 na wszystkich przebadanych uczelniach na kierunkach lekarskich kształciło się 27 115 studentów. Natomiast kadra dydaktyczna liczyła 5 804 osoby. W grupie tej było 1 179 profesorów, 1 256 doktorów habilitowanych i 3 369 doktorów. Najwięcej wykładowców zatrudniał Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu (1 057), Uniwersytet Medyczny w Łodzi (854) i Warszawski Uniwersytet Medyczny (686).
Największą liczbę publikacji w czasopismach krajowych miał Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach (1 332), Warszawski Uniwersytet Medyczny (1 316) oraz Uniwersytet Medyczny w Łodzi (1 114). Największą liczbę publikacji w czasopismach zagranicznych miał Warszawski Uniwersytet Medyczny (2 478), Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu (1 848) i Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach (1 773).
Uczelnie medyczne wyraziły swoje zdanie w rozmaitych kwestiach
Zdaniem władz uczelni uczestniczących w badaniu do prowadzenia nauczania na kierunku lekarskim/lekarsko-dentystycznym niezbędne jest posiadanie „własnej”, czyli etatowej, kadry naukowo-dydaktycznej. Prawie ze wszystkich uczelni uzyskano twierdzącą odpowiedź na pytanie o to, czy do prowadzenia nauczania na kierunku lekarskim/lekarsko-dentystycznym konieczne jest prowadzenie badań naukowych w zakresie nauk medycznych. Odrębne, negatywne zdanie w tej kwestii wyraził Uniwersytet Warszawski.
Większość badanych uczelni (11 z 19) nie widzi potrzeby zwiększania liczby zajęć praktycznych i klinicznych w swoim programie nauczania. Tylko władze Uniwersytetu Opolskiego zdecydowanie taką potrzebę dostrzegają.
Zdaniem władz 15 badanych uczelni bardzo potrzebne jest wzmacnianie inicjatyw promujących wymianę studencką i staże z innymi ośrodkami. Według władz uniwersytetów we Wrocławiu i Łodzi takie działanie jest „raczej niepotrzebne”. Zdaniem władz AMiSNS w Elblągu, UM we Wrocławiu i UM w Białymstoku nie ma potrzeby tworzenia wspólnych programów i kursów specjalistycznych z innymi ośrodkami. Władze UM w Łodzi nie mają zdania w tej kwestii. Natomiast władze pozostałych uczelni biorących udział w badaniu widzą taką potrzebę.
W 17 badanych uczelniach istnieje potrzeba budowy nowych obiektów klinicznych dla celów dydaktycznych. „Raczej nie widzą” takiej potrzeby władze Uniwersytetu Kaliskiego i Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. W 18 uczelniach planowana jest modernizacja infrastruktury dydaktycznej. Władze Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego nie mają zdania w tej kwestii.
Władze UM w Białymstoku i Uniwersytetu Kaliskiego nie mają natomiast zdania na temat potrzeby regularnego przeprowadzania ankiet ewaluacyjnych wśród studentów swojej uczelni. W pozostałych przypadkach potrzeba ta jest „bardzo silna” (9 uczelni) lub „raczej silna” (8 uczelni).
Wszystkie uczelnie z wyjątkiem jednej wyraziły silną potrzebę szkoleń w zakresie nowych metod dydaktycznych i etyki medycznej i komunikacji z pacjentem.
Rekomendacje
Autorzy raportu powtórzyli swoje rekomendacje z poprzednich lat. Wśród nich znalazł się m. in. nadzór nad standardami realizacji programów nauczania, czyli wprowadzenie jednolitych standardów nadzoru nad procesem dydaktycznym na wszystkich uczelniach medycznych w Polsce. Wszytko po to, aby zapewnić spójność, jednolitość i wysoką jakość kształcenia.
Kolejną rekomendacją jest współpraca międzyuczelniana w postaci zachęcania do wymiany doświadczeń oraz kadry dydaktycznej w modelu anglosaskim i wzmacnianie współpracy między uczelniami o długiej tradycji a nowymi jednostkami edukacyjnymi.
Ciągle bardzo ważna dla autorów raportu jest ewaluacja programów nauczania. To regularne przeglądy programów nauczania i sylabusów w celu ich aktualizacji i dostosowania do najnowszych wymogów medycyny oraz potrzeb rynku pracy.
Na liście rekomendacji znalazło się również zachęcanie do innowacji, czyli wspieranie nowatorskich metod nauczania i badań we wszystkich uczelniach.
Eksperci zalecają także regularne przeprowadzanie ankiet wśród studentów na temat jakości kształcenia. Ich wyniki powinny być wykorzystywane do tworzenia zaleceń zmian organizacyjnych i merytorycznych w celu ciągłego doskonalenia procesu dydaktycznego.
„W obliczu rosnących oczekiwań społecznych, presji technologicznej oraz globalnych wyzwań zdrowotnych odpowiedź na pytanie o jakość kształcenia medycznego w Polsce jest nie tylko kluczowa dla przyszłości sektora zdrowia, ale też dla dobrostanu całego społeczeństwa” podkreślają autorzy raportu.
Źródło: naukawpolsce.pl/Urszula Kaczorowska
Czytaj także: Kierunek lekarski na PWr z pozytywną opinią PKA