Polskie uczelnie medyczne potrzebują szkoleń z komunikacji - dlaszpitali.pl dlaszpitali.plPolskie uczelnie medyczne potrzebują szkoleń z komunikacji - dlaszpitali.pl

Polskie uczelnie medyczne potrzebują szkoleń z komunikacji

opm-dlaszpitali-uczelnie-medyczne
fot. iStock

Uczelnie medyczne w Polsce mają potrzebę szkoleń w zakresie nowych metod dydaktycznych, etyki medycznej, a także komunikacji z pacjentem. Wynika to z ankiet wypełnionych przez 19 uczelni na potrzeby raportu o warunkach kształcenia na kierunkach lekarskich w roku 2022/2023.

Naczelna Izba Lekarska wraz z Centralnym Ośrodkiem Badań Innowacji i Kształcenia NIL opublikowała raport na temat warunków kształcenia na kierunkach lekarskich. Znajdziecie go tutaj.

Ankiety z pytaniami trafiły do 31 uczelni, natomiast odpowiedzi udzieliło 19 z nich:

  1. Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu
  2. Uniwersytet Medyczny im. Piastów Śląskich we Wrocławiu
  3. Uniwersytet Medyczny w Białymstoku
  4. Uniwersytet Medyczny w Łodzi
  5. Gdański Uniwersytet Medyczny
  6. Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
  7. Warszawski Uniwersytet Medyczny
  8. Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
  9. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  10. Uniwersytet Kaliski im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego
  11. Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych w Elblągu
  12. Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
  13. Politechnika Wrocławska
  14. Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie
  15. Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
  16. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  17. Uniwersytet Opolski
  18. Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu
  19. Uniwersytet Warszawski

Badanie skupiło się m.in. na kadrze naukowo-dydaktycznej, nauczaniu przedmiotów przedklinicznych i klinicznych oraz wynikach nauczania.

„Uzyskane wyniki wskazują na różnorodność podejść do kształcenia w różnych uczelniach, podkreślając jednocześnie znaczenie kadry naukowo-dydaktycznej w procesie edukacyjnym” napisali we wstępie autorzy raportu.

Garść liczb

W roku akademickim 2022/2023 na wszystkich przebadanych uczelniach na kierunkach lekarskich kształciło się 27 115 studentów. Natomiast kadra dydaktyczna liczyła 5 804 osoby. W grupie tej było 1 179 profesorów, 1 256 doktorów habilitowanych i 3 369 doktorów. Najwięcej wykładowców zatrudniał Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu (1 057), Uniwersytet Medyczny w Łodzi (854) i Warszawski Uniwersytet Medyczny (686).

Największą liczbę publikacji w czasopismach krajowych miał Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach (1 332), Warszawski Uniwersytet Medyczny (1 316) oraz Uniwersytet Medyczny w Łodzi (1 114). Największą liczbę publikacji w czasopismach zagranicznych miał Warszawski Uniwersytet Medyczny (2 478), Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu (1 848) i Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach (1 773).

Uczelnie medyczne wyraziły swoje zdanie w rozmaitych kwestiach

Zdaniem władz uczelni uczestniczących w badaniu do prowadzenia nauczania na kierunku lekarskim/lekarsko-dentystycznym niezbędne jest posiadanie „własnej”, czyli etatowej, kadry naukowo-dydaktycznej. Prawie ze wszystkich uczelni uzyskano twierdzącą odpowiedź na pytanie o to, czy do prowadzenia nauczania na kierunku lekarskim/lekarsko-dentystycznym konieczne jest prowadzenie badań naukowych w zakresie nauk medycznych. Odrębne, negatywne zdanie w tej kwestii wyraził Uniwersytet Warszawski.

Większość badanych uczelni (11 z 19) nie widzi potrzeby zwiększania liczby zajęć praktycznych i klinicznych w swoim programie nauczania. Tylko władze Uniwersytetu Opolskiego zdecydowanie taką potrzebę dostrzegają.

Zdaniem władz 15 badanych uczelni bardzo potrzebne jest wzmacnianie inicjatyw promujących wymianę studencką i staże z innymi ośrodkami. Według władz uniwersytetów we Wrocławiu i Łodzi takie działanie jest „raczej niepotrzebne”. Zdaniem władz AMiSNS w Elblągu, UM we Wrocławiu i UM w Białymstoku nie ma potrzeby tworzenia wspólnych programów i kursów specjalistycznych z innymi ośrodkami. Władze UM w Łodzi nie mają zdania w tej kwestii. Natomiast władze pozostałych uczelni biorących udział w badaniu widzą taką potrzebę.

W 17 badanych uczelniach istnieje potrzeba budowy nowych obiektów klinicznych dla celów dydaktycznych. „Raczej nie widzą” takiej potrzeby władze Uniwersytetu Kaliskiego i Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. W 18 uczelniach planowana jest modernizacja infrastruktury dydaktycznej. Władze Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego nie mają zdania w tej kwestii.

Władze UM w Białymstoku i Uniwersytetu Kaliskiego nie mają natomiast zdania na temat potrzeby regularnego przeprowadzania ankiet ewaluacyjnych wśród studentów swojej uczelni. W pozostałych przypadkach potrzeba ta jest „bardzo silna” (9 uczelni) lub „raczej silna” (8 uczelni).

Wszystkie uczelnie z wyjątkiem jednej wyraziły silną potrzebę szkoleń w zakresie nowych metod dydaktycznych i etyki medycznej i komunikacji z pacjentem.

Rekomendacje

Autorzy raportu powtórzyli swoje rekomendacje z poprzednich lat. Wśród nich znalazł się m. in. nadzór nad standardami realizacji programów nauczania, czyli wprowadzenie jednolitych standardów nadzoru nad procesem dydaktycznym na wszystkich uczelniach medycznych w Polsce. Wszytko po to, aby zapewnić spójność, jednolitość i wysoką jakość kształcenia.

Kolejną rekomendacją jest współpraca międzyuczelniana w postaci zachęcania do wymiany doświadczeń oraz kadry dydaktycznej w modelu anglosaskim i wzmacnianie współpracy między uczelniami o długiej tradycji a nowymi jednostkami edukacyjnymi.

Ciągle bardzo ważna dla autorów raportu jest ewaluacja programów nauczania. To regularne przeglądy programów nauczania i sylabusów w celu ich aktualizacji i dostosowania do najnowszych wymogów medycyny oraz potrzeb rynku pracy.

Na liście rekomendacji znalazło się również zachęcanie do innowacji, czyli wspieranie nowatorskich metod nauczania i badań we wszystkich uczelniach.

Eksperci zalecają także regularne przeprowadzanie ankiet wśród studentów na temat jakości kształcenia. Ich wyniki powinny być wykorzystywane do tworzenia zaleceń zmian organizacyjnych i merytorycznych w celu ciągłego doskonalenia procesu dydaktycznego.

„W obliczu rosnących oczekiwań społecznych, presji technologicznej oraz globalnych wyzwań zdrowotnych odpowiedź na pytanie o jakość kształcenia medycznego w Polsce jest nie tylko kluczowa dla przyszłości sektora zdrowia, ale też dla dobrostanu całego społeczeństwa” podkreślają autorzy raportu.

Źródło: naukawpolsce.pl/Urszula Kaczorowska

Czytaj także: Kierunek lekarski na PWr z pozytywną opinią PKA

Komentarze

Sklep

Zarządzanie jakością w diagnostyce obrazowej – praktyczne aspekty

Zarządzanie jakością w diagnostyce obrazowej – praktyczne aspekty

175,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
OPM – Ogólnopolski Przegląd Medyczny nr 6/2024

OPM – Ogólnopolski Przegląd Medyczny nr 6/2024

46,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Szpital XXI wieku – rozwiązania projektowe i infrastrukturalne

Szpital XXI wieku – rozwiązania projektowe i infrastrukturalne

150,00 zł

zawiera 5% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
OPM KATALOG ROCZNY 2024 – Poradnik Inżyniera Klinicznego

OPM KATALOG ROCZNY 2024 – Poradnik Inżyniera Klinicznego

52,00 zł

zawiera 8% VAT, bez kosztów dostawy

Kup teraz
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.