Czwarta edycja raportu raportu "Healthcare". Jaki jest stan zdrowia publicznego w Europie? - Strona 3 z 3 - dlaszpitali.pl

Wyszukaj w serwisie

Reklama

Czwarta edycja raportu raportu „Healthcare”. Jaki jest stan zdrowia publicznego w Europie?

  • W poszukiwaniu bardziej kompleksowej i sprzyjającej włączeniu społecznemu współpracy UE

Jest mało prawdopodobne, aby systemy opieki zdrowotnej były zbieżne w ramach paradygmatu integracji międzynarodowej, ponieważ koszty dla budżetów krajowych byłyby zbyt wysokie. Zamiast paradygmatu integracji, państwa członkowskie preferują współpracę.

Niemniej jednak, biorąc pod uwagę wspólne zagrożenia, kilka wspólnych strategii na poziomie UE wydaje się wysoce pożądanych. Po pierwsze, UE powinna wypracować wspólne rozumienie oceny wydajności systemów opieki zdrowotnej i określić sposób jej pomiaru, ustalając wspólne minimalne standardy. Ponadto powinna wykorzystać ekonomię skali badań i wiedzy w zakresie chorób niezakaźnych oraz wdrożyć mechanizmy nadzoru nad nimi i konsolidacji wiedzy naukowej. Państwa członkowskie powinny włożyć wiele wysiłku w tworzenie partnerstw na rzecz systemów ochrony zdrowia, które są otwarte dla wszystkich, gwarantując spójność i nienakładanie się na siebie różnych rozłącznych małych projektów i programów, ze szczególnym uwzględnieniem pomiaru różnic w dostępie do opieki zdrowotnej. Interdyscyplinarne badania w dziedzinie zdrowia mają kluczowe znaczenie dla rozwiązania problemu wpływu starzenia się na ogólne zapotrzebowanie i dostęp do zdrowia w Europie oraz szybko rosnącej liczby osób cierpiących na schorzenia psychiczne. Ponadto, jak już wspomniano, kluczową kwestią jest poprawa systemów monitorowania i gromadzenia perspektywicznych oraz zdezagregowanych danych, które pomogą określić pojawiające się potrzeby i luki zdrowotne. Można to osiągnąć poprzez rozszerzenie zakresu działalności Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób o choroby niezakaźne, aby zapewnić powodzenie inicjatywy „Europejski Obszar Danych Zdrowotnych”, która będzie służyć jako istotna podstawa przyszłych badań naukowych w dziedzinie zdrowia, prawodawstwa i kształtowania polityki. Po to, aby osiągnąć ten cel, UE powinna również wspierać cyfrową transformację systemów opieki zdrowotnej i wyznaczyć jej ambitne cele.

  • Komunikacja

Wszystkie kraje UE muszą wspólnie skupić się na odbudowie zaufania do badań naukowych i polityki zdrowia publicznego poprzez integracyjną i dającą się dostosować politykę komunikacji zdrowotnej. Swobodny dostęp do informacji i pluralistyczna dyskusja są niezbędne do rozwiania obaw społeczeństwa. Przykładowo – działania informacyjne i perswazja okazały się skuteczniejsze w uzyskaniu wyższych wskaźników szczepień niż obowiązek szczepień.

Sprawozdanie wykazało niską ocenę komunikacji kryzysowej. Niezdolność do zarządzania informacją w sposób skuteczny i terminowy była szczególnie słaba we wczesnych fazach pandemii, ale także wtedy, gdy nowe fale i nowe warianty uderzały w populację

Dużą część odpowiedzialności za niewłaściwy dryf informacji należy przypisać niezdolności odpowiednich instytucji do zajęcia centralnego miejsca na scenie, oferując spójne i wiarygodne wiadomości oraz zapobiegając rozpowszechnianiu sprzecznych wiadomości przez organy polityczne. A instrumentalne wykorzystanie informacji może powodować brak zaufania między rządami a obywatelami.

Sektor zdrowia publicznego powinien budować swoją zdolność do reagowania w odpowiednim czasie, aby wiarygodnie obalać błędne informacje poprzez monitorowanie, ocenę i łagodzenie sceptycyzmu naukowego. Różne organizacje i media powinny się zjednoczyć, aby konsekwentnie i w skoordynowany sposób zajmować się dezinformacją, podczas gdy urzędnicy zdrowia publicznego, podmioty i instytucje akademickie powinny podnosić świadomość i komunikować się ze społeczeństwem w sposób, który buduje zaufanie publiczne przed wystąpieniem kryzysu. Co więcej, osoby zajmujące się zdrowiem publicznym powinny monitorować, w jaki sposób ludzie o różnych przekonaniach interpretują dane i dostarczać informacji potrzebnych do stworzenia wspólnego stanowiska, które może dotrzeć do różnych grup społecznych.

  • Zdrowie, jako unijne i globalne dobro publiczne

Wreszcie, wszystkie powyższe działania nie powinny kończyć się na granicach państw Rady Europy. Jednolita odpowiedź na wspólne globalne zagrożenie oraz zwiększone wsparcie dla COVAX i innych wysiłków na rzecz stworzenia mechanizmów podziału ryzyka zdrowotnego powinny wyróżniać się zaangażowaniem całej Europy, tak aby badania, leczenie i szczepionki były dostępne wszędzie, i aby każdy był bezpieczny.

Załamanie gospodarcze i presja inflacyjna prawdopodobnie pogorszą kwestie finansowania wydatków publicznych i pozapłacowych. Oznacza to, że UE powinna przeznaczyć większe środki finansowe na promowanie zdrowia osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji oraz stworzyć interwencyjne zespoły wsparcia na szczeblu lokalnym lub centralnym w celu zwalczania nierówności. Ponieważ konkurencja międzynarodowa pogłębia nierówności i zagrożenia zdrowotne, państwa członkowskie UE powinny skupić się na tworzeniu partnerstw na rzecz zdrowia, które są otwarte dla wszystkich.

Niedawny kryzys wojenny całkowicie podważył kwestie nierówności zarówno w państwach członkowskich, jak i pomiędzy nimi. Uchodźcy zwiększyli obciążenie europejskiej opieki zdrowotnej, a integracja jest często nieskuteczna, zwłaszcza w przypadku niedofinansowanych systemów opieki zdrowotnej. Dobitnym przykładem jest Polska, przyjmująca więcej uchodźców z Ukrainy niż jakikolwiek inny kraj UE, co oznacza, że obciążenie finansowe jej, i tak już niedofinansowanego systemu opieki zdrowotnej, nieuchronnie wzrośnie. Jeśli sytuacja kryzysowa utrzyma się w najbliższych latach, będzie to wymagało podjęcia przez UE działań systemowych, zwłaszcza w zakresie finansowania i relokacji pacjentów.

Ostatnie wydarzenia są przypomnieniem, że żyjemy w świecie pełnym wzajemnych powiązań. Jako społeczność globalna wszyscy przekonujemy się, że potrzebujemy podejścia typu „Jedno zdrowie” opartego na wielostronnym przywództwie, współpracy oraz dzieleniu się nauką i technologią. Jednak pod względem operacyjnym „Jedno zdrowie” jest wciąż w powijakach. Teraz bardziej niż kiedykolwiek musimy uznać, że zdrowie jest wspólnym dobrem publicznym, a jeśli zabraknie nam holistycznego podejścia, zapłacimy dużo wyższą cenę w wymiarze gospodarczym i społecznym.

Źródło: materiały prasowe

Komentarze

Reklama

Strefa wiedzy

655 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 16 kategorii tematycznych

Reklama
Poznaj nasze serwisy