Jak zapewnić bezpieczeństwo pracy w placówce ochrony zdrowia?
Bezpieczeństwo zdrowotne i psychologiczne
Używanie sprzętu starszej generacji wiąże się z większym prawdopodobieństwem wystąpienia zdarzeń niepożądanych. Konieczne wydaje się więc podjęcie działań mających na celu ograniczenie ich do minimum oraz wprowadzenie rozwiązań do ich rejestrowana. Kolejną kwestią jest również zachęcenie pracowników ochrony zdrowia do zgłaszania zdarzeń niepożądanych.
– Zdarzenia niepożądane w służbie zdrowia zawsze będą występować. Najważniejszą kwestią jest jednak chęć ich zgłaszania, bez obawy o konsekwencje. To szczególnie ważne z punktu widzenia szpitala – np. w Stanach Zjednoczonych stosuje się tzw. model „Sorry Works”, czyli „Przykro mi działa”, polegający na właściwym i wczesnym informowaniu pacjentów oraz ich bliskich o możliwym wystąpieniu zdarzenia, który często pozwala uniknąć poważnych dla placówki konsekwencji. Aby jednak pracownicy chcieli je zgłaszać, muszą czuć się bezpiecznie w swoim miejscu pracy. W przyjaznej, dobrej atmosferze łatwiej uczyć się na błędach i rozwijać – komentuje prof. nadzw. Jarosław J. Fedorowski, członek Rady Pracodawców RP oraz członek Rady Ekspertów Koalicji na rzecz Bezpieczeństwa Szpitali.
Lepsze warunki pracy a system ochrony zdrowia
Poczucie bezpieczeństwa ma kluczowe znaczenie dla odpowiedzialności za rezultat pracy i dla rozwoju całej organizacji. W miejscu pracy, w którym nie zapewnia się pracownikom poczucia bezpieczeństwa, ludzie zatajają błędy, zamiast wyciągać z nich aspekt edukacyjny. Ma to odzwierciedlenie również w ochronie zdrowia – pracownicy, którzy nie będą obawiali się dzielić doświadczeniem przyczyniają się do zmniejszania prawdopodobieństwa wystąpienia błędów medycznych w przyszłości, co jest korzystne także z perspektywy pacjenta.
– Aspekt finansowy to nie jedyny, jaki (zwłaszcza młoda) kadra bierze pod uwagę przy wyborze pracy. Coraz częściej lekarze, pielęgniarki czy ratownicy patrzą właśnie na to, czy dany szpital stosuje bezpieczny sprzęt lub czy posiada rejestr zdarzeń niepożądanych. Atmosfera pracy, poczucie bezpieczeństwa, dobre zorganizowanie miejsca pracy przez kadrę zarządzającą przez chociażby zatrudnienie personelu pomocniczego, a także docenienie umiejętności pracowników w sposób organizacyjny, a nie tylko i wyłącznie w sposób finansowy – to wszystko buduje bezpieczny szpital, ale też dobre miejsce pracy. Właściwe zarządzanie bezpieczeństwem przynosi korzyści nie tylko pracownikom, ale wszystkim stronom, także samym placówkom medycznym, jak i społeczeństwu. Największym wyzwaniem jest więc uświadomienie sobie, że inwestycja w jakość się opłaca – nie można jej osiągnąć bez nakładów ludzkich i finansowych – dodaje prof. J. Fedorowski.
Źródło: materiały prasowe