Drugie życie NFZ
Obszar informatyzacji
Ma być jednym z fundamentów poprawy jakości i sprawności systemu. W dużej mierze determinuje sprawność funkcjonowania wszystkich wymienionych obszarów. Wdrożenie e-usług (system e-rejestracji), centralny system zarządzania terminami wizyt, sprawozdawczość, optymalizacja dostępu do obsługi bezpośredniej przez NFZ itd.
W tym kontekście niezbędna jest przynajmniej jedna uwaga wynikająca choćby z praktycznych doświadczeń innych krajów, np. Włoch. Ze świadczeń zdrowotnych korzystają najczęściej jednak osoby starsze. Dla wielu z nich nowoczesne sposoby komunikacji są progiem nie do pokonania. Wprowadzane zmiany nie powinny abstrahować od ich potrzeb i możliwości w tym zakresie.
Obszar szeroko rozumianego zarządzania
To z jednej strony współdziałanie z instytucjami zewnętrznymi (np. AOTMiT) i świadczeniodawcami w zakresie optymalnej wyceny świadczeń zdrowotnych, współpraca z ustawodawcą przy opracowywaniu ujednoliconych standardów rachunkowości podmiotów ochrony zdrowia. Z drugiej zaś działania skierowane do wewnątrz instytucji, polegające na opracowaniu systemu motywacyjnego dla pracowników, ale i dla świadczeniodawców spełniających wymagane standardy jakościowe, zracjonalizowanie sprawozdawczości itp.
Obszar informacji
W tym zakresie planowany jest bez mała przełom w dotychczasowej praktyce Funduszu. NFZ zapowiada publikacje ujednoliconych tekstów zarządzeń Prezesa NFZ. Wielu menadżerów placówek ochrony zdrowia podejrzewało i zaryzykuję stwierdzenie, że niebezzasadnie, iż dotychczasowa praktyka nowelizacji tych przepisów, bez publikacji tekstów jednolitych, była po części nastawiona na wyłapywanie i karanie mniej uważnych kierowników podmiotów systemu.
[...]