Drugie życie NFZ
W odniesieniu do świadczeniodawców − położenie szczególnego nacisku na efektywność, racjonalność i przejrzystość zasad finansowania świadczeń zdrowotnych, co faktycznie, z punktu widzenia podmiotów leczniczych, stanowi istotną wartość. W tym celu mają być podjęte działania zmierzające do:
- uproszczenia i wystandaryzowania procesów planowania, zakupu i rozliczania świadczeń,
- uproszczenia i wystandaryzowania wymiany danych ze świadczeniodawcami,
- zapewnienia możliwości finansowania w perspektywie wieloletniej (co, w ramach ryczałtowania, poniekąd już się dzieje).
Wydaje się, że kluczem do powodzenia zakładanych zamierzeń będzie m.in. implementacja sprawnego systemu informatycznego. Doświadczenia ostatnich lat wskazują jednak, że NFZ w tym obszarze nie radzi sobie najlepiej.
W odniesieniu do instytucji władzy publicznej aktywność Funduszu musi być skoncentrowana na efektywnym wykorzystaniu środków publicznych głównie poprzez:
- wzmacnianie potencjału analitycznego i usprawnianie procesów kontroli,
- wprowadzanie i rozwijanie nowych rozwiązań informatycznych,
- opracowanie i wdrożenie nowych mechanizmów uszczelniania systemu opieki zdrowotnej zmniejszających ryzyko wystąpienia negatywnych zdarzeń,
- maksymalizowanie relacji efekt − nakłady,
- eliminowanie luki efektywnościowej.
NFZ ma być, z punktu widzenia nadzorujących instytucji publicznych (Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Finansów), organizacją dobrze zarządzającą publicznymi pieniędzmi.
Lista celów
Konsekwencją tak sformułowanych zadań jest lista 8 podstawowych celów stojących do realizacji przed organizacją. Przypisano im konkretne przedsięwzięcia wraz z proponowanymi miernikami pomiaru ich skuteczności. Szczegółowe omówienie tej listy wymagałoby osobnych, bardziej wnikliwych [...]