Wymagania sanitarno-higieniczne oraz techniczne w pracowni badań endoskopowych - Strona 3 z 5 - dlaszpitali.pl dlaszpitali.plWymagania sanitarno-higieniczne oraz techniczne w pracowni badań endoskopowych - Strona 3 z 5 - dlaszpitali.pl

Wyszukaj w serwisie

Reklama

Wymagania sanitarno-higieniczne oraz techniczne w pracowni badań endoskopowych

Warunki techniczne

Wymagania dotyczące dopuszczalnej minimalnej wysokości pomieszczeń pracy, zatem i pomieszczeń świadczących usługi medyczne, określają ogólne przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy (Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r.), będące w korelacji z wymogami Rozporządzenia Ministra Zdrowia z 2012 r.
Zgodnie z § 72 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury dla pomieszczeń pracowni badań endoskopowych, w których nie występują czynniki uciążliwe lub szkodliwe dla zdrowia, przeznaczonych do pracy dla nie więcej niż 4 osób, minimalna wysokość pomieszczenia powinna wynosić 2,5 m.

Wymagania szczegółowe dla podmiotów leczniczych nie precyzują minimalnej powierzchni pomieszczeń, jednakże określają, iż kształt i powierzchnia pomieszczeń powinny umożliwiać prawidłowe rozmieszczenie, zainstalowanie i użytkowanie urządzeń, aparatury i sprzętu, stanowiących jego niezbędne funkcjonalne wyposażenie.

Wymagania sanitarno-higieniczne Ministra Zdrowia zgodne z aktualnymi przepisami prawa określają między innymi następujące kwestie:

  • pomieszczenie gabinetu musi mieć zapewnione oświetlenie odpowiadające potrzebom użytkowym i warunkom określonym w odrębnych przepisach oraz w Polskich Normach, wprowadzonych do obowiązkowego stosowania;
  • w gabinecie badań musi być umywalka z baterią z ciepłą i zimną wodą, dozownik z mydłem w płynie, dozownik ze środkiem dezynfekcyjnym, pojemnik z ręcznikami jednorazowego użycia i pojemnik na zużyte ręczniki (§ 36.1);
  • z uwagi na fakt, iż zabiegi w gabinecie są wykonywane przy użyciu narzędzi i sprzętu medycznego wielokrotnego użytku, pracownia powinna być dodatkowo wyposażona w zlewozmywak z baterią (§ 36.1). Nie dotyczy to jednak przypadków, gdy stanowiska mycia rąk personelu oraz narzędzi i sprzętu wielokrotnego użycia są zorganizowane w oddzielnym pomieszczeniu, do którego narzędzia i sprzęt są przenoszone w szczelnych pojemnikach oraz w przypadku gdy mycie i sterylizacja są przeprowadzane w innym podmiocie;
  • podłogi w pracowni powinny być wykonane z materiałów umożliwiających ich mycie i dezynfekcję, a połączenia ścian z podłogami [...]
Ten materiał dostępny jest dla Subskrybentów.
Wybierz pakiet subskrypcji dla siebie i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
Masz aktywną Subskrypcję?
Nie masz jeszcze konta w serwisie? Dołącz do nas

Komentarze

Strefa wiedzy

664 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 16 kategorii tematycznych

Reklama
Poznaj nasze serwisy