Wentylacja i klimatyzacja w szpitalu – wytyczne do projektowania, wykonania, odbioru i eksploatacji
Cel powstania
Głównym celem wytycznych jest podniesienie jakości powietrza wewnętrznego w obiektach służby zdrowia. Niedostateczna czystość powietrza oraz niespełniająca swoich zadań instalacja wentylacji i klimatyzacji mają bezpośredni wpływ na powstawanie zakażeń szpitalnych, a więc na zdrowie pacjentów i personelu medycznego. Aby usystematyzować wymagania odnośnie jakości powietrza, w wytycznych zaproponowano klasyfikację pomieszczeń szpitalnych ze względu na ich przeznaczenie, specyfikę oraz technologię medyczną. Dopuszczalna ilość zanieczyszczeń, zarówno pyłowych, jak i mikrobiologicznych, została zdefiniowana w dokumencie, w zależności od przeznaczenia pomieszczenia oraz ryzyka, które niesie za sobą wystąpienie zakażeń. Do odpowiednio pogrupowanych pomieszczeń przypisano wymagania zarówno w odniesieniu do projektowania, wykonania, odbiorów oraz eksploatacji przeznaczonych dla nich systemów wentylacji i klimatyzacji.
Projektowanie
Na etapie koncepcji, a później projektu budowlanego, wytyczne mają na celu uregulowanie zasad doboru elementów instalacji wentylacji i klimatyzacji w sposób pozwalający na użytkowanie ich na poziomie funkcjonalnym i w warunkach bezpiecznych zarówno dla pacjenta, jak i personelu. Materiał zawiera wskazówki mające na celu ujednolicenie i uporządkowanie założeń dla poszczególnych pomieszczeń szpitalnych, zwłaszcza tych o najwyższych wymaganiach pod względem czystości. Dodatkowo zawarto wymagania i zalecenia odnośnie wszystkich elementów systemu, rozpoczynając od centrali klimatyzacyjnej, poprzez sieć przewodów wentylacyjnych, a kończąc na nawiewnikach. Każdy z tych elementów jest określony poprzez konkretne cechy warunkujące jego przydatność zastosowania w systemie obsługującym wybraną grupę pomieszczeń.
Przygotowanie inwestycji
Oprócz wymagań dla poszczególnych pomieszczeń i urządzeń wytyczne zawierają wskazówki dla inwestora odnośnie zalecanej zawartości dokumentacji wykonawczej i powykonawczej. Opisane są tam zarówno najważniejsze elementy umowy o roboty budowlane pozwalającej na późniejsze egzekwowanie od wykonawcy oczekiwanego efektu prac, jak również procedury odbiorowe, pozwalające na sprawdzenie jakości wykonanych prac. Ukrytą rolą wytycznych jest wprowadzenie nowej jakości i możliwości jej egzekwowania, zwłaszcza w przypadku instalacji, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i zdrowie personelu medycznego oraz pacjentów.
W tym celu już na etapie projektowania autorzy zalecają wprowadzenie pojęcia tzw. mierników funkcjonalności, które są wartościami konkretnych parametrów jakości powietrza: temperatury, wilgotności względnej, nadciśnienia, prędkości powietrza, jak również czystości pyłowej i mikrobiologicznej. Mierniki funkcjonalności powinny być kontrolowane w sprecyzowanych dla nich zakresach, na każdym etapie użytkowania instalacji. W nowoczesnych warunkach eksploatacji instalacji zarówno w Europie, jak i na świecie, jest ogólnie przyjęte, że przekroczenie zakresu jednego z mierników funkcjonalności jest stanem awaryjnym, świadczącym o konieczności wykonania odpowiednich działań serwisowych. W wytycznych zostały zaproponowane konkretne zakresy parametrów temperaturowych, wilgotności i czystości powietrza w salach operacyjnych oraz pozostałych pomieszczeniach szpitalnych. Wielkości te są kompromisem pomiędzy restrykcyjnymi zaleceniami europejskimi i światowymi a realnymi możliwościami wdrożenia w polskich szpitalach.