Symulacja medyczna w Polsce – stan aktualny i perspektywy rozwoju
Interpersonalne umiejętności nietechniczne
Typowo przez umiejętności interpersonalne rozumiemy różnego rodzaju umiejętności komunikacyjne. W obszarze nauk medycznych na najprostszym poziomie jest to nauka prawidłowego zbierania wywiadu. W typowych sytuacjach nauka zbierania wywiadu bezpośrednio od pacjenta nie budzi kontrowersji. Tak uczyły się całe pokolenia pracowników służby zdrowia. Również ten proces można przyspieszyć i poprawić jego skuteczność poprzez zastosowanie symulacji, a w szczególności – wykorzystanie pacjentów symulowanych. Ten model nauczania znajduje jednak szczególne zastosowanie we wszystkich sytuacjach trudnych i nietypowych (9). Zbieranie wywiadu medycznego nie ma na celu jedynie pozyskania informacji. Jest również sposobem na budowanie relacji terapeutycznej z pacjentem, pozyskanie jego zaufania oraz poznanie nieartykułowanych potrzeb (10). W nauce tych bardziej zaawansowanych funkcji wywiadu pacjenci symulowani są nieocenieni ze względu na możliwość kontrolowania ich reakcji na działania studenta oraz możliwość wykorzystania informacji zwrotnej w celu poprawy efektywności szkolenia.
Trudno sobie wyobrazić rozmowę z pacjentem po wizycie, w której padają pytania dotyczące odczuć pacjenta, gdy w określony sposób zadane zostało pytanie czy udzielono odpowiedzi, albo jak zmieniły się jego odczucia po modyfikacji komunikacji pozawerbalnej. Oczywiście niemożliwe jest również ponowne przećwiczenie tego samego zdarzenia z zastosowaniem innych technik celem wyboru tej, która mogłaby zadziałać najlepiej. Ponownie jak w poprzednich akapitach, należy wspomnieć, że najważniejszy etap szkolenia będzie miał miejsce już w kontakcie z pacjentem na przestrzeni wielu lat praktyki zawodowej. Symulacja daje jednak szansę na „lepszy start”.
Konieczne jest zaznaczenie, że komunikacja z pacjentem lub jego rodziną nie jest jedynym powodem do stosowania symulacji w zakresie kompetencji interpersonalnych. Poważnym problemem polskich szpitali są trudności komunikacyjne pomiędzy personelem medycznym. Brak szkolenia w zakresie współpracy z innymi przedstawicielami tego samego, a szczególnie innych [...]