Symulacja medyczna w Polsce - stan aktualny...- Strona 5 z 7 - dlaszpitali.pl dlaszpitali.plSymulacja medyczna w Polsce - stan aktualny...- Strona 5 z 7 - dlaszpitali.pl

Wyszukaj w serwisie

Reklama

Symulacja medyczna w Polsce – stan aktualny i perspektywy rozwoju

Intrapersonalne umiejętności nietechniczne

Każdy pracownik służby zdrowia (i nie tylko) powinien mieć pewien zestaw umiejętności umożliwiających mu sprawne wykonywanie jego obowiązków. Do typowych umiejętności należą: ocena sytuacji, szacowanie ryzyka, podejmowanie decyzji, ewaluacja efektów terapii, antycypacja zagrożeń i wiele innych. Ich szkolenie w formie klasycznych zajęć wykładowych czy seminaryjnych jest skrajnie trudne lub wręcz niemożliwe, ponieważ w większości przypadków ich przyswojenie wymaga osobistego doświadczenia. Najlepszy nawet wykład o umiejętności przewidywania możliwego rozwoju wydarzeń nie jest w stanie przygotować studenta do pracy w szpitalnym oddziale ratunkowym czy w dziedzinach typowo zabiegowych. Umiejętność przewidywania możliwych scenariuszy rozwoju sytuacji daje bezcenną wiedzę na temat przygotowania ludzi i sprzętu na najbardziej prawdopodobne lub najgroźniejsze z nich. Umożliwia to przejście z postępowania reaktywnego na proaktywne, cechujące się znacznie większą skutecznością i, co równie ważne, często racjonalniejszym wykorzystaniem zasobów. Jak w szkoleniu tego typu umiejętności może pomóc centrum symulacyjne? Poprzez tworzenie odpowiednich scenariuszy prawidłowo wyszkolona kadra dydaktyczna może dawać studentom szansę zdobywania doświadczenia oraz tworzenia prawidłowych systemów postępowania w sposób zaplanowany i przećwiczony, dających szanse na wytworzenie nawyku antycypacji czy krytycznej ewaluacji podjętych decyzji. Dzięki możliwości doświadczenia podejmowania decyzji oraz ich konsekwencji studenci mogą gromadzić doświadczenie stanowiące podstawę do rozwoju tzw. Systemu 1 myślenia (wg Kahnemana), czyli typowego dla doświadczonego personelu systemu opartego o rozpoznawanie wzorców, szybkie i intuicyjne podejmowanie decyzji (8). W warunkach prawdziwej pracy z pacjentami prawdopodobieństwo, że student będzie samodzielnie podejmował decyzje i zmierzy się z ich wagą oraz konsekwencjami, jest we współczesnej służbie zdrowia (na szczęście dla pacjentów) znikome. Tak więc jedynie symulacja medyczna daje studentom szansę na gromadzenie doświadczenia, a poprzez właściwe scenariusze oraz opiekę wyszkolonych instruktorów tworzone wzorce myślowe będą bardziej poprawne. Można by rzec obrazowo, że dzięki symulacji studenci prostszą [...]

Ten materiał dostępny jest dla Subskrybentów.
Wybierz pakiet subskrypcji dla siebie i ciesz się dostępem do bazy merytorycznej wiedzy!
Masz aktywną Subskrypcję?
Nie masz jeszcze konta w serwisie? Dołącz do nas

Komentarze

Strefa wiedzy

664 praktycznych artykułów - 324 ekspertów - 16 kategorii tematycznych

Reklama
Poznaj nasze serwisy