RODO – implementacja rozporządzenia
Należy jednocześnie zauważyć, że podobnie jak to było do tej pory, przetwarzanie danych o szczególnej wrażliwości (nieco inaczej obecnie zdefiniowanych w art. 9 ust. 1 rozporządzenia) jest co do zasady zabronione. Ustęp 2 wskazanego art. 9 wymienia enumeratywnie wyjątki dopuszczające przetwarzanie tej klasy danych, punkt h wskazuje m.in. na obszar ochrony zdrowia.
Należy niejako przy okazji wyraźnie stwierdzić, że przywołane w rozporządzeniu w art. 17 ust. 1 prawo „do bycia zapomnianym” nie ma zastosowania w obszarach, gdzie prawodawstwo unijne lub prawo krajowe nakłada nadrzędny obowiązek przechowywania pewnej kategorii danych, a tak właśnie jest z danymi medycznymi. Nieskuteczne więc będzie żądanie pacjenta do usunięcia jego historii choroby, wyrażone w oparciu o przywołane prawo. Stanowi o tym jednoznacznie ust. 3 przywołanego artykułu 17.
Kolejnym obowiązkiem nałożonym na podmioty przetwarzające dane szczególnie chronione jest wyznaczenie osób pełniących rolę Inspektora Ochrony Danych. Stanowi o tym art. 37 ust. 1 w punkcie c: główna działalność administratora lub podmiotu przetwarzającego polega na przetwarzaniu na dużą skalę szczególnych kategorii danych osobowych, o których mowa w art. 9 ust. 1 oraz danych osobowych dotyczących wyroków skazujących i naruszeń prawa, o czym mowa w art. 10.
Podsumowanie
Na zakończenie chciałbym omówić mechanizmy, o których wspomniałem na początku artykułu, pozwalające wykazać, że podmiot jest zgodny z wymaganiami rozporządzenia. Taką możliwość daje art. 24 Obowiązki administratora w ust. 3, stwierdzając: „Stosowanie zatwierdzonych kodeksów [...]