Proces informatyzacji – zespół i konkurs

Praktyka wskazuje, że rozwiązania mieszane, czyli własny zespół wspierany zewnętrzną firmą, wydają się najbardziej stabilne. Wskazane jest powierzanie firmom zewnętrznym tych usług, które są względnie stabilne oraz wymagają zaawansowanej wiedzy i umiejętności.
Rozważania z poprzednich artykułów („OPM” nr 5/2017 i 7/8 2017) dotyczące wprowadzania Elektronicznej Dokumentacji Medycznej – czyli kluczowego wątku informatyzacji/cyfryzacji opieki zdrowotnej – warto uzupełnić przedstawieniem dwóch zagadnień procesu wdrożeń IT pojawiających się zwłaszcza w szpitalach:
- zespół IT (wewnętrzny-zewnętrzny),
- konkurs jako tryb przygotowania projektu.
Zakres działań zespołu IT
Dyrektorzy szpitali, którzy stają przed dużym wdrożeniem ze środków UE, muszą zadać sobie pytanie: czy utrzymywać własny zespół (dział) IT, czy zdecydować się na outsourcing tej działalności? Odpowiedź na nie ma sens tylko po zdefiniowaniu fazy wdrożenia, skali i złożoności aktualnego i planowanego systemu IT wynikającej z przyjętej strategii informatyzacji. Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia podaje, że ponad 1500 podmiotów opieki zdrowotnej ma taką, co najmniej kilkuletnią, strategię opracowaną. Prawie 50% z nich korzysta z outsourcingu IT, a jedna trzecia rozważa takie rozwiązanie.
Trudno formułować przy tej złożoności problemu proste rady. Moje doświadczenie pozwala na zwrócenie uwagi na następujące aspekty:
- praktyka wskazuje, że rozwiązania mieszane, czyli własny zespół (zwykle pracowniczy) wspierany zewnętrzną firmą (firmami), wydają się najbardziej stabilne,
- „na zewnątrz” wskazane jest powierzanie tych usług, które są względnie stabilne oraz [...]