Procedura dotycząca aparatury medycznej – jak ją opracować, aby usprawnić procesy związane z aparaturą?
Meritum: opis zasad postępowania
Warto raz jeszcze wspomnieć, aby opisując czynności regulowane procedurą, dokonać minimalizacji treści i zawrzeć w niej tylko niezbędne i najistotniejsze rzeczy. Bezwzględnie należy unikać rozpisywania się i opisywania oczywistych kwestii. Wszystko należy opisywać w sposób logiczny, używając zrozumiałego języka, dbając o zachowanie istoty procesu.
Porządek podpunktów powinien wynikać z kolejności poszczególnych działań, a wszystko powinno tworzyć zwartą całość wiernie odzwierciedlającą proces. Porządek całego dokumentu umożliwi także priorytetyzacja poszczególnych zagadnień. Warto dlatego pogrupować dane obszary działań i starać się zachować ich logiczny oraz czytelny układ. W przypadku rozbudowanych dokumentów zaleca się podkreślanie np. poprzez wytłuszczanie najistotniejszych zagadnień, aby użytkownicy mogli się po danej procedurze łatwiej poruszać.
Na wstępie dokumentu należy także rozważyć opisanie terminologii, która przybliży personelowi pojęcia, które mogą być niezrozumiałe lub wymagają doprecyzowania (na podstawie np. aktów prawnych).
W przypadku procedury dotyczącej aparatury medycznej powinien składać się na nią opis zasad dotyczących:
- bezpiecznego postępowania ze sprzętem medycznym: jego obsługą i konserwacją,
- utrzymania sprzętu medycznego w sprawności (wg aktualnych wymogów prawnych),
- zakupu lub dzierżawy sprzętu medycznego (w tym jego instalacji),
- postępowania w przypadku awarii sprzętu medycznego,
- wypożyczenia sprzętu od firm zewnętrznych, np. na potrzeby przetestowania aparatury przed zakupem lub jako urządzeń zastępczych,
- kasacji i utylizacji aparatury medycznej,
- przechowywania/archiwizacji dokumentacji aparatury, która została wyłączona z użytku.
Procedura powinna zawierać także instruktaż [...]