Zasady reklamy wyrobów medycznych
fot. iStock
Od 1 lipca 2023 roku dużej zmianie uległy w praktyce zasady reklamy wyrobów medycznych i ma to istotny wpływ na rynek medyczny. W rezultacie nowych przepisów możliwości reklamy wyrobów medycznych zostały bardzo ograniczone.
Reklama stanowi jedno z podstawowych narzędzi marketingu, jednakże w sferze ochrony zdrowia podlega ona ograniczeniom wynikającym z regulacji prawnych. Przede wszystkim zakazana jest reklama działalności leczniczej, zgodnie bowiem z art. 14 ust. 1 Ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej podmiot wykonujący działalność leczniczą podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech reklamy.
Także reklama wyrobów medycznych podlega rygorom prawnym. W prawie polskim jej ogólne zasady reguluje ustawa o wyrobach medycznych, a szczegółowe – rozporządzenie Ministra Zdrowia. 13 maja 2023 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 kwietnia 2023 r. w sprawie reklamy wyrobów medycznych (Dz.U. z 2023 r., poz. 817). Powyższe rozporządzenie określa:
- niezbędne dane, jakie ma zawierać reklama:
a) wyrobów, o których mowa w art. 1 ust. 4 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporz...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić subskrypcję?
Otrzymasz dostęp do:- wszystkich merytorycznych publikacji z zakresu nowoczesnych technologii medycznych i zarządzania jednostkami ochrony zdrowia,
- materiałów wideo z wystąpieniami cenionych ekspertów z branży,
- wywiadów z uznanymi praktykami i ekspertami,
- materiałów szkoleniowych z konferencji organizowanych przez "OPM" i dlaSzpitali.pl,
- wydań aktualnych i archiwalnych numerów "OPM" w wersji online