Pozamedyczne czynniki bezpieczeństwa pacjenta
Wśród profesjonalistów służby zdrowia wiedza na temat zdarzeń niepożądanych ogranicza się praktycznie do przyczyn medycznych, takich jak zakażenia szpitalne, skutki uboczne zastosowanych leków i procedur. Zwykle pamięta się przy tej okazji o upadkach pacjentów, odleżynach i powikłaniach towarzyszących leczeniu parenteralnemu. Prawie całkowicie pomija się przy tym pozamedyczne przyczyny zdarzeń niepożądanych oraz niedoskonałość ergonomiczną systemu opieki zdrowotnej i jego podsystemów. Ograniczanie uwagi do czynników medycznych może prowadzić do sytuacji, w której sukces prawidłowo przeprowadzonego działania medycznego niweczony jest przez nieuwzględnienie czynników z pozoru niemających związku z końcowym wynikiem opieki medycznej (1, 2). Mimo ogromnego postępu w zakresie nauk i technologii medycznych bezpieczeństwo pacjenta jest ciągle niższe od bezpieczeństwa w lotnictwie (3) i w przemyśle, a medyczne zdarzenia niepożądane, będące wykładnikiem bezpieczeństwa i jakości w medycynie, zdarzają się według WHO co dziesiątemu pacjentowi (4).
Zdarzenia niepożądane
Zdarzenia niepożądane można zdefiniować jako szkodę na zdrowiu lub życiu wywołaną w trakcie lub w wyniku leczenia, niezwiązaną z naturalnym procesem choroby lub ze stanem zdrowia pacjenta (Joint Commission on Acreditation of Health Care Organizations 2003). Panujące powszechnie w społeczeństwie przekonanie przypisuje na ogół sprawstwo zdarzeń niepożądanych lekarzom i pielęgniarkom, którzy zresztą zwykle nie są w stanie takich zarzutów odeprzeć. Nikt, łącznie z profesjonalistami służby zdrowia, nie doszukuje się błędu (powodu zdarzenia niepożądanego) po stronie producenta urządze...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp do artykułu tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić subskrypcję?
Otrzymasz dostęp do:- wszystkich merytorycznych publikacji z zakresu nowoczesnych technologii medycznych i zarządzania jednostkami ochrony zdrowia,
- materiałów wideo z wystąpieniami cenionych ekspertów z branży,
- wywiadów z uznanymi praktykami i ekspertami,
- materiałów szkoleniowych z konferencji organizowanych przez "OPM" i dlaSzpitali.pl,
- wydań aktualnych i archiwalnych numerów "OPM" w wersji online