Pojęcie jakości w medycynie

Współcześnie konkurencja pomiędzy placówkami medycznymi, konieczność poprawy kultury i komfortu pracy personelu oraz ryzyko związane z roszczeniami ze strony pacjentów wymusiły ostatni funkcjonujący etap polegający na stałym podnoszeniu jakości poprzez wprowadzenie norm, zasad oraz procedur – tzw. standaryzację usług medycznych.
W tym numerze postanowiłem podjąć tematykę jakości w ochronie zdrowia bazując na pracy mgr Małgorzaty Lis. Celowo nie używam określenia „służba zdrowia”, które kojarzy mi się z czasami zaszłymi, pomimo że wiele osób używa go być może nieświadomie. Pragnę nadmienić, że użyte w artykule słowo „jakość” będzie stanowiło absolutną podstawę – wszak jest to temat przedmiotowej dyskusji.
Czym jest jakość?
Jakość jest współcześnie jednym z najważniejszych elementów obejmujących zarówno obszar produkcji, jak i usług. Stanowi ona podstawę sukcesu przedsiębiorstwa funkcjonującego na rynku handlowym i usługowym. Pierwsze wzmianki o istocie i wadze jakości możemy już odnaleźć w czasach starożytnych. Już wtedy występowały cechy rzemieślnicze, budujące jakość w swoich obszarach. Definicja jakości wg Arystotelesa brzmi: „jakość to (przyp. red.) to, na mocy czego rzeczy są w pewien sposób określane”. Filozof ten umieścił wysoki poziom produktu/usługi wśród takich kategorii, jak: czas, miejsce, działanie, posiadanie, substancja, ilość, relacja i doznawanie (1). W myśl jego filozofii dokonał się podział na jakość pierwotną i wtórą. Pierwsza z nich tkwiła w przedmiotach, druga zaś [...]