Obsługa serwisowa urządzeń medycznych w dobie pandemii i na co dzień

Niezależnie od wybranego sposobu serwisowania sprzętu medycznego, jedno pozostaje niezmienne – opiekę nad sprzętem należy powierzać osobom i firmom posiadającym odpowiednie kompetencje, a staranna analiza ofert różnych wykonawców powinna zmierzać do kompromisu pomiędzy oczekiwaną jakością a akceptowalną ceną za przewidywany zakres usług.
Obsługa serwisowa wyrobów medycznych w dobie pandemii postawiła przez pracownikami techniczno-administracyjnymi szpitali nowe zadania. Do funkcjonującego modelu reagowania na bieżące awarie i organizację obowiązkowych przeglądów okresowych, wykonywanych siłami własnymi lub przez zewnętrznych wykonawców, zostały dokooptowane inne zadania, takie jak: szybka alokacja zasobów sprzętowych, wdrażanie nowych technik obsługi, w tym pracy zdalnej lub pracy sieciowej oraz zapewnienie bezpiecznej eksploatacji z uwzględnieniem profilaktyki zakażeń szpitalnych na poziomie, jaki wcześniej nie był wymagany. Sytuacja pandemiczna zmieniła też sposób obsługi klienta przez serwisy zewnętrzne – duża liczba sprzętu nabywanego w trybie awaryjnym przez szpitale lub jednostki centralne sprawiła, że dostępność inżynierów serwisowych stała się towarem deficytowym, a obawa przed zakażeniem sprawiła, że organizacje ograniczały ich wstęp do szpitali do niezbędnego minimum, a zdarzały się nawet odmowy udzielania świadczeń serwisowych. W tej sytuacji jeszcze raz okazało się, jak przydatne mogą być własne kadry inżynierskie, których zdolność do szybkiej reakcji, znajomość sprzętu i obiektu, niejednokrotnie pozwoliła na bezprzerwową pracę ważnych urządzeń medycznych poprzez szybkie usuwanie awarii lub wykonywanie czynności konserwacyjnych czy przeglądowych warunkujących legalne funkcjonowanie sprzętu. Inwestowanie we własne zasoby ludzkie zwraca się w takich sytuacjach w sposób wręcz niepoliczalny, [...]