Nowoczesne techniki i technologie w anestezjologii i intensywnej terapii
Wirtualna rzeczywistość (VR)
Proces nabywania wiedzy i umiejętności przez lekarza przebiega wieloma drogami. Szczególnie istotnymi zagadnieniami są działanie i podejmowanie decyzji w stanach nagłych, gdy najbardziej widoczne są luki w kształceniu. Edukacja na poziomie akademickim nie uwzględnia wielu bardzo istotnych elementów, takich jak na przykład: praca zespołowa (ang. teamwork), praca pod presją czasu oraz stresu. Nabycie tych umiejętności wymaga lat praktyki. Przemysł, a szczególnie lotnictwo, radzi sobie z tym problemem dzięki treningowi bazującemu na symulacji. Udowodniono użyteczność i efektywność tej formy kształcenia również w medycynie (7). W obecnych czasach trening personelu medycznego jest jednym z głównych nurtów mających podnieść poziom bezpieczeństwa świadczeń medycznych (8). Szkolenie personelu medycznego opartego na symulacji jest rozwijane od lat 60. ub.w. i obecnie wykorzystywane są coraz bardziej rzeczywiste i zaawansowane technicznie manekiny w specjalistycznych centrach symulacji. Są to narzędzia wspomagające kształcenie personelu medycznego, do których już się przyzwyczailiśmy. Natomiast technologia jest już o krok dalej, w przemyśle, głównie graficznym i związanym z grami komputerowym, rozwijana jest rzeczywistość wirtualna (ang. virtual reality, VR). Tworzy ona obraz sztucznej rzeczywistości przy wykorzystaniu technologii informatycznej oraz specjalnych gogli. Może on prezentować zarówno elementy świata realnego (symulacje komputerowe), jak i zupełnie fikcyjnego (gry komputerowe science-fiction). Co najważniejsze – technologia ta umożliwia interakcję gracza ze środowiskiem symulowanym przez komputer poprzez różnego rodzaju manipulatory (9). W literaturze możemy znaleźć wiele przykładów zastosowania wirtualnej rzeczywistości w medycynie: trening chirurgii laparoskopowej (10), rehabilitacja pacjentów po udarach mózgu (11), leczenie chorób psychiatrycznych (agorafobii) (12).
Przeprowadzanie znieczuleń regionalnych w bezpieczny, a zarazem skuteczny sposób wymaga zdobycia odpowiedniej wiedzy, ale przede wszystkim praktyki i doświadczenia. W tym celu Grottke i wsp. użyli wirtualnej rzeczywistości i stworzyli model umożliwiający szkolenie w anestezjologii regionalnej (13). [...]