Logistyka szpitalna
Dyskusja i wnioski
Jak to zostało wcześniej zaznaczone, badanie opisane w niniejszym artykule było pierwszym tego typu i miało charakter pilotażowy. Autorzy chcieli przede wszystkim zebrać podstawowe dane dotyczące omawianego obszaru i móc je przetestować w dalszych badaniach. Dlatego też pojawiły się bardzo istotne różnice w wynikach, co może mieć wielorakie przyczyny:
- Respondenci mogli różnie interpretować pytania w ankiecie, co sprawiło, że udzielone odpowiedzi nie były spójne w całej badanej grupie.
- Jak podkreślali w rozmowach z badaczami sami ankietowani, część podanych przez nich danych ma charakter szacunkowy.
- Zarówno wielkość, jak i zakres działalności szpitali były silnie zróżnicowane.
- Zróżnicowana była też infrastruktura (liczba i wielkość budynków, dostępność wind, szerokość ciągów komunikacyjnych itp.), w której działają szpitale.
- Zaledwie 3 spośród badanych jednostek (nr 6, 11 i 12) ma w swoich strukturach wydzieloną komórkę zajmującą się logistyką, co sprawia, że zapewne to one były w stanie udzielić odpowiedzi w sposób bardziej precyzyjny. I tu jednak istnieją spore rozbieżności, jednostki 6 i 12 mają stosunkowo bliskie wyniki (niektóre wskaźniki podane w tab. 1), natomiast jednostka 11 znacząco od nich odbiega. Nieznany jest przy tym zakres działań ww. komórek, mogą one mieć i inne obowiązki (w zależności od wielkości jednostki).
- Sposób prowadzenia rachunku kosztów także może mieć wpływ na to, jak prowadzona jest sprawozdawczość, a przez to – jakie dane są dostępne, co z kolei wpływa np. na to, jak definiowane są koszty logistyki.